Globalfond plus europa och sverige?

Hej alla,

jag kör ett sparande till avkomman sedan ett tag tillbaka och jag börjar undra om jag verkligen behöver komplettera min globalfond?

Jag vill ha låga avgifter och enbart index. Inga asienfonder, ingen tillväxt och allt det där. Det gör mig bara nervös och illamående.

Så, jag kör följande i dagsläget:

Globalfond 40%
Nordenfond 10%
Europafond 10%
Gobal Småbolagsfond 20%
Global Högutdelande 20%

Samtliga från handelsbanken, då jag kör i en KF.

Behöver jag verkligen norden- och europafonden? De globala innehåller ju europa, om än låg vikt. Och vi vet ju att USA sätter tonen för världsekonomin. Vi kommer ju inte få, och har inte fått uppleva, något år där sveriges börser gått upp 30% och usa gått ner 30%. Dom går lite hand i hand på något sätt.

Jag är öppen för en räntefond. Är realränta vägen att gå då?

Som läget är i Europa nu, så kanske man vill minimera sin exponering ditåt?

Tacksam för svar och idéer.

Strunta i kortsinktiga spekulationer ang. krig osv. Se istället till den totala diversifieringen i portföljen.

Se gärna på den s.k “basportföljen”. Den har en bra spridning mellan öst/väst, stora och små bolag etc.

Komplettera gärna med 10-20% guld/silver, för ökad diversifiering.

2 gillningar

Nja, blir ju också en kortsiktig spekulation att ha med guld/silver, för det tugget brukar bara komma upp i oroliga tider. Guldet har historiskt utvecklats extremt dåligt jämfört med aktier. Om krig i världen skall bortses ifrån, så kan man bortse i från att hedga med guld också?

Du ska inte köpa guld i spekulationssyfte. Du ska köpa det för att det är en tillgång som har låg korrelation med börsen samt ingen motpartsrisk

Guld har presterat bättre än aktier under vissa perioder och aktier har presterat bättre än guld vissa perioder. Allt beror på tidsperioden.

T.ex

I år har guld slagit omx30 med ca 30% etc. Etc.

3 gillningar

Skulle personligen skippa Norden, Europa och Högutdelande.

Om du ska ha räntor så kanske långa amerikanska statsobligationer kan vara vettigt då de har låg korrelation med aktierna.

T.ex såhär:
60% global
10% Sverige
10% småbolag
10% Guld (Xetra-Gold)
10% Långa räntor (IS04).

Annars räcker det gott med 100% global aktie om det är långsiktigt sparande till barn.

100% LF Global index nära och då kan du sova lugnt och tryggt långsiktigt utan någon som helst krångel :+1::hugs::1st_place_medal:. Automatisk månadssparande som sköter sig själv.