För mycket risk att investera i guld?

Jag tänkte ha 10% of Xetra Gold i min portfolj men blev tveksam när jag kollade historisk avskatning med Curvo.

Xetra Gold har haft den längsta drawdown som pågick i nästan 25 år.

Varför skulle man ta en så stor risk?

https://backtest.curvo.eu/portfolio/xetragold--NoIgGgpgLgTghgWgOIHsA2ATEAaYoAiAogAykCCxAygJxIBCxOAjALptA

På vilket sätt skulle mer guld för pengarna vara något negativ? :thinking: Tror du behöver tänka i fysiska varan, inte en graf.

1 gillning

Vad menar du? Om du köpte Xetra Guld i 1983, du skulle ha väntat i 25 år för att gå plus.

Om du köper den fysiska varan så har du fortfarande kvar x gram guld oavsett vad som händer med priset, eller hur? Då är det skitsamma om priset sjunker, då köper man bara mer och får då ännu fler gram för varje krona.

Om du köper en ETC så är ju poängen att den ska vara likvid, annars hade du bara köpt den fysiska metallen… och så balanserar du om periodiskt. Ttta hur börserna gick under samma period, det hade under långa perioder varit lysande. Tänk dig att skala av vinsterna från IT-bubblan till guld under hela uppgången, sedan skala tillbaka in i aktier igen.

Hade du köpt amerikanskt aktieindex år 2000 så hade du fått vänta 11 år på att gå plus,
och då hade guld samtidigt gått +540%.

Olika tillgångsslag går olika bra i olika ekonomiska klimat.

Se denna tråden för en djupgående diskussion om hur man bygger en välbalanserad portfölj som klarar sig genom alla ekonomiska klimat: Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen

2 gillningar

Innan du väljer typ av guldinvestering:

1. Varför vill du ha guld i din portfölj?
  2. Vad skulle få dig att sedan sälja guldinvesteringen?
  3. Är din avsikt att äga fysiskt guld eller en fordran på fysiskt guld?

Du kan inte titta på guld eller nån annan del av portföljen i isolation.

Guld är lågkorrelerat och kommer inte gå till noll.