Hej och tack för all kunskap här inne!
Kopplat till en annan tråd….Jag pillar inte speciellt mkt med min portfölj men behöver nog fördela om innehavet lite nu.
Jag har 60% i Sverige och 40% globalt. Tror det är smartare att göra tvärtom 60% globalt.
I princip, lite förenklat, så planerar jag en flytt från Avanza zero till Länsförsäkringar indexnära. Jag har redan dessa två fonder idag och har haft dem länge men vill fördela om.
Är där något jag ska tänka på kring valutor timing etc?
Risk med U.S. index med tanke på att det är ett fåtal stora som drar uppgången i det indexet.
Gör jag något dumt eller är det bara att flytta?
En del av Avanza zero finns idag i en KF.
Min LFG ligger i en ISK. Spelar detta någon roll.
I övrigt har Jag har en portfölj som rekommenderats här med ovanstående index samt emerging markets, småbolag och investmentbolag.
Hittade även usa index hos LF.
Hur ska jag förhålla mig till den? Rätt snarlik LFG om jag tittar snabbt.
80% Global Index (DNB rek.)
10% Globala småbolag
10% Globala Investmentbolag
DNB Global kan jag rekommendera framför LF, den är mindre ESG just nu och har fler innehav till samma avgift. Sedan har jag också innehav i LF Global + USA, men månadssparar inte aktivt i dessa, utan enbart de tre listade ovan. Sålänge inte LF Global/USA går mycket sämre kan man gott och väl låta de ligga om man har innehav i dessa, som du säger blir det en hel del överlapp med Global+USA, men jag låter de vara sålänge de tuffar på.
Samma med Emerging markets, har innehav där men den utgör några procent mer än min portföljfördelning så har pausat sparandet dit tillsvidare.