Fördelning av investering

Hej!

Hur fyller ni på era innehav? Säg att ni sitter på enbart en portfölj, fyller ni på er månadsvisa insättning i en fond/aktie åt gången eller jämnt fördelat enligt koncentration?

Vid två eller flera hinkar, fyller ni alla innehav i en hink ena månaden och i nästa månaden därpå? Eller helt enkelt en fond/aktie åt gången?

Fyller på med månadssparande enligt den målfördelning jag har i portföljen. Säg att jag har 50% i en fond och 50% i en annan. Då köper jag även på samma sätt när jag månadsinvesterar.

När det gäller hinkar så har jag redan buffert på plats så allt mitt nysparandet går nästan enbart till långsiktiga hinken. Liten slant även till mellanrisk för sparande på medellång horisont.

1 gillning

Nu kör jag 100% globalindex, men när jag hade två olika fonder gjorde jag så att jag stoppade in hela nyinvesteringen i den som var under målvikt.

1 gillning

Betalar ut min årslön i förskott i januari tillsammans med utdelning av föregående års vinst, sedan gör jag lite omallokeringar under året.

1 gillning

Jag kör på en portfölj med enbart aktier, allra störst vikt i några investmentbolag (omkring 75-80%).
Köper månadsvis och köper då mest i den/de som är billigast för stunden.
För tillfället blir det mycket i investment ab spiltan!