Jag har tänkt att börja investera långsiktigt, men har fastnat med en fundering.
Vet att man ska ta 10-20% av sin lön/inkomst och placera i sin portfölj varje månad.
Men hur tänker ni när ni placerar era pengar i eran portfölj.
Säg att du sparar 1000kr varje månad, din portfölj innehåller 8 fonder och 2 räntefonder, alltså 10 olika fonder.
Placerar ni då 10% av 1000 kr i varje fond, alltså 100 kr i vardera fond. Eller placerar ni fler % i dom ni tror kommer gå bäst, eller placerar ni fler % i dom som gått dåligt för att få mer andelar?
Hoppas ni förstår vart jag vill komma och kan hjälpa mig.
Tack i förhand och tack för enotroligt bra och givande blogg.
Personligen placerar jag 80-20 i aktiefonder/räntor. Fonderna placerar jag enligt världsdel där jag valt fonderna enligt Jans bästa fonder artikel (Går att se på Morningstar hur respektive fond fördelar sina andelar). Angående fördelning i kronor/procent så fördelar jag efter procent och månadsspar som finns som funktion hos Nordnet.
Anledningen till 80/20 är för att jag tror aktiemarknaden har gått upp under en väldigt lång tid och vill ha möjlighet att om min portfölj hamnar på -50% vill jag växla alla räntor till fonder för att vara med på uppgången. I övrigt hade jag kört likt globala barnportföljen med 90/10 pga min långa tidsperiod.