Tankar kring månadssparande

Hej!

Jag har lite funderingar kring mitt egna månadssparande i fonder och investmentbolag. Just nu månadssparar jag i avanza global, zero, emerging markets och spiltan, jag köper ibland även Investor och Lundberg. Hur ska jag tänka kring denna fördelning för månadssparandet?

Vad tänker ni om xact nordic high dividend low volatility och xact sverige? Är det något att addera till portföljen, eller byta mot något annat för risk för dubbel exponering?

Tack på förhand.

1 gillning

Du har redan dubblettinnehav i Zero och Spiltan. Även i det underliggande som investmentbolagen äger.

Det räcker med en global indexfond. Själv månadsparar jag enbart i Avanza Global och har inga andra innehav.

Anledningen till att jag inte äger några investmentbolag är att jag tycker det inte behövs när man redan äger hela marknaden via en indexfond.

Jag väljer bort Avanza Zero eftersom den bara följer den svenska börsen, som utgör ungefär 1 % av världens aktiemarknad.

Tycker att många människor gör det mer komplicerat än vad det behöver vara.

En global indexfond räcker för ett långsiktigt sparande.

Tankar kring månadssparande - Nr 2 av Passiv, bör jag då ta bort någon ur portföljen? Isåfall vad?

Inte nödvändigtvis, men det är bra att vara medveten om.

Det är inget fel på det du har.

Global + tillväxtmarknad är bra och sen lite Sverige och allt till låg avgift.

Personligen skulle jag välja Plus allabolag för Sverigedelen men det gör ingen jätteskillnad eftersom de stora bolagen i Zero ändå är det mesta av market cap. Zero är ju även kostnadsfri.

Jag skulle försöka hålla det så enkelt som möjligt med max 2-3 fonder billiga indexfonder och därefter lägga min energi på att öka inkomst och sparande.

Spontant tycker jag att global index fond bör ha en stor del av månadssparandet. Men det sagt, finns det ingen magiskt fördelning som funkar “bättre”.
Men det sagt,
Global index : 80%
Sverige : 10%
Go go gadgets, kör vad du vill, stock picking, rolig fond yolo : 10%.