Idag månadssparar jag i Avanza Global och Avanza Zero, fördelat på Global 60% & Zero 40% och ibland Global 70% och Zero 30%. Lägger mellan 5000-10000 kr per månad.
Fonderna har inte gått så bra senaste tiden men det gäller väl allt.
Frågan är om jag ska fortsätta månadsspara på samma sätt eller ändra fördelning (kanske bara köra global), eller kanske sluta månadsspara då det går så dåligt, vad tror ni? Ska jag satsa på annat än dessa två fonder?
Jag tycker inte att du ska ändra din strategi pga hur börsen gått på senaste tiden. Risk att man säljer dyrt och köper billigt samt fattar ogenomtänkta beslut. Du kan såklart ändå göra ändringar i portföljen, men i så fall med inställningen att det ska vara din strategi tills vidare oavsett hur börsen rör sig.
Du kan läsa på om exempelvis globala barnportföljen eller Lysa och utgå från det
Lägg samma belopp varje månad istället! Annars är risken att man köper mer när börsen “går bra”, dvs är dyr, och mindre när den “går dåligt”, dvs när börsen är billig. Det blir sämre än att köpa samma belopp i ur och skur.
Sätt den på automatik och höj beloppet efter att du har en nödbuffert och att det passar med årsbudgeten.
Fortsätt investera sålänge sparhorisonten är lång!
Det enda jag skulle vilja påpeka är dock fördelningen av dina fonder. Du har alltså 60% i en fond med 1500 bolag och 40% i en smal sverigefond med bara 30 bolag. Jag skulle byta ut Zero mot Plus allabolag sverige index som täcker hela svenska börsen med 300+ bolag.
Hej Tomas
Frågan är varför du ska ändra?
Jag uppfattar ditt inlägg, som att eftersom det gått dåligt på börsen så ska du köpa en annan fond eller ändra fördelning.
Då tror jag att du har missat en del detaljer om börsen.
Aktier på börsen går upp och ner. Den är väldigt volatil. Denna volatilitet som också kan ses som en risk, är den faktor som bidrar till avkastning.
Så, när dina fonder (som innehåller aktier) går upp och ner, så är det helt normalt. Du ska alltså fortsätta månadsspara trots detta. När aktierna tappar värde, så är det ett bra tillfälla att köpa “billigt” och på så vis få extra avkastning i framtiden. Fortsätt därför månadsspara.
Svensk index och global index är väldigt korrelerade. Så jag ser ingen anledning till att ändra. Home bias som det också kallas, är rimlig mellan 1 - 40 %. Jag själv kör 20%. Eventuellt byt Avanza Zero till Plus allabolag Sverige.
Bestäm hur länge du ska ha pengar på börsen. Bestäm risk. Bestäm fonder. Sen keep buyin tills det är dags att sänka risken.
Försöker sikta på 10000 kr per månad men ibland får man oväntade utgifter och då blir tvungen att minska sparande, men majoriteten av månaderna blir det 10000kr
Yes det är en lång sparhorisont. Just nu när fördelningen Avanza Global 68% och Avanza Zero 32%, brukar normalt måndasspara 70/30 men tyckte tex förra månaden att Zero gått ner mer därför körde istället 60/40 med resonemanget Zero är billig just nu. Kanske jag tänker fel här hehe.
Först hade jag 60/40, tänkte sen bättre att öka global så efter månadssparande ligger den nu på 68/32. Tänker svenska börsen har ju gått mycket sämre än många andra länder, när det väl vänder kanske svenska börsen då återhämtar sig bättre därför tänker jag 30% kan vara bra. Alternativet är ju ändra till 80/20.
Ser absolut ingen problem med detta att du kör lite extra i det ser har gått ner lite om din portfölj är long och du pendlar mellan 80/20 70/30 60/40 kommer inte göra några problem över tid…,
Så länge du har koll på hela kontots fördelning lätt säga en gång pr år eller så ikte det blir jätte snätt…
Absolut ingen problem heller att månadssparandet er lite mer i vissa månader.
Det jämnar ut sig
Altt detta med antagandet att man är lång (mindsst 10 år/ sparhorisont).