Förening söker ny långivare

Hej,
Sitter i styrelsen och skulle behöva lite hjälp. Vi är en relativt ny styrelse sedan 2022 och byggherrarna hade tagit ett lån hos kreditbolag som vi just nu sitter och betalar en oerhört hög ränta hos. Vi håller på att se över en ny bank att flytta lånet till men Nordea. SEB, swedbank och danske bank har tackat nej till offert då det är för ”få” lägenheter. Det är 12 radhus.

Hur ska vi göra och vilka banker finns det att välja på?

I en förening jag bodde i så flyttades lånen över till medlemmarna, genom kapitaltillskott/insatshöjning. Med privatpersons avdragsrätt och förmåga att förhandla ränta så blev det lägre kostnad, samt en lånefri förening. Kanske kan vara en idé.

3 gillningar

Testa mer nischade banker, våran förening anses också för liten hos storbankerna.

Vilka banker tänker du? Vi har idag nordax bank som ger 6% ränta och det är alldeles för dyrt

Storbankerna är skeptiska till små föreningar så generellt får sådana föreningar sämre lån. Ni kan nog inte göra mer än att undersöka vidare. Om det finns någon bank med god lokal förankring så kan det finnas en möjlighet. I sådana här små föreningar är det troligen klokt att försöka lägga över lånen åtminstone delvis till privata lån genom kapitaltillskott.

2 gillningar

På “min tid” i bank var gränsen 10 lägenheter, men det har tydligen blivit sämre.

Entreprenörens agerande väcker minst sagt frågor. Normalt sett skall ju byggherren ha införskaffat en offert från en seriös långivare. Hur ser den ekonomiska planen ut? Vilken räntesats står det är? Ni borde kanske be en konsult titta på detta. Att en ny förening som saknar skatteffekt måste betala 6 procents ränta känns helt absurt.

På kort sikt.
Personligen hade jag aldrig satt mig mig i en styrelse med sådana villkor. Tyvärr är ni sent ute, men undersök om det går att jaga entreprenören.

Fråga fler banker, exempelvis SHB. Ibland finns det fristående sparbanker som ställer upp.

På lång sikt.
Går det att upplösa föreningen och att respektive bostadsrättsinnehavare köper loss sina radhus? Detta är kanske inte helt utsiktslöst. Själv har jag varit med om detta tre gånger under min karriär.

4 gillningar

Och starta upp en samfällighet för att ha koll på vatten, el, internet, värme. Håller med @Nestor att det är riktigt dåligt att entreprenören att sätta en sån liten BRF i skiten. Men hur mycket lån är det totalt?

2 gillningar

Ingen är villig att lösa upp lånet av medlemmerna. Lånet ligger på ca 18 miljoner. Vilka andra banker tror ni kan ge föreningen lån?

Har ni kollat med sbab ?

Kan också vara själva kombinationen radhus/värde/framtidsutsikter. I min lilla förening i centrala Sthlm har vi noll problem med att få lån så gissar att vi ses som mindre riskfyllda kunder trots liten brf.

Till TS: kan ni undersöka varför de säger nej för att se om det är ngt ni kan göra för att förbättra situationen? Finns ju jättemånga föreningar som är små. Låter orimligt att det bara skulle vara pga 12 medlemmar. Hade det varit 6 hus hade jag mer kunnat köpa det.

Att små föreningar har svårt att få lån är, enligt min erfarenhet, en rädsla för att föreningen inte sköts på ett bra sätt, eller till och med blir kapad. En förening med sex helt ointresserade bostadsrättsinnehavare och två som är inkompetenta eller till och med kriminella gör varken banken eller någon annan glad.

Jag är dock något förvånad över att denna förening har fått problem med finansieringen. En killgissning. Entreprenören har dåligt rykte och har samtidigt inte har ordnat en seriös finansiering. Detta gör att bankerna håller sig borta.

Även om banken inte direkt är inblandad, så kommer det ändå att “spilla över”. Då är är det bättre att hålla sig till större välskötta föreningar.

1 gillning