Hej funderar på att flytta min tjänstepension till Länsförsäkringar. Tror ni att det skulle vara möjligt att ringa till dom och fråga om det är möjligt för dom att sänka fondavgiften som jag vill placera mina pengar i ? för att annars välja en annan bank ?
Jag försökte med detta, däremot på avanza jag är nog en dålig förhandlare.
Nej men krävs nog rätt mycket kapital för att kunna förhandla ner avgifter. @janbolmeson Hur många miljarder var det LYSA hade för att få ner avgiften med en baspunkt
Att få ned avgiften kan nog vara svårt. Blir knepigt att hålla reda på vad just du ska ha. Då är det nog mer naturligt att du kanske får tillgång till en annan andelsklass med lägre avgift.
Det är inte solklart att rabattera enskilda investerare då det finns en princip om likabehandling av investerare som fondbolag måste följa. Normalt löser man det genom andelsklasser som har ett högre “minsta teckningsbelopp” och då lägre avgift.
Sen kan kanske LF i egenskap av distributör återbetala en del av deras provision / kick-back till dig. Där har jag inte koll på hur regelverket ser ut.