Här kommer en såndär mitt i natten-fundering: Om jag öppnar ett ISK i säg Handelsbanken och köper Länsförsäkringar Global Indexnära, tjänar då Handelsbanken nånting på mig gällande just fondköpet och ISK eller är det bara en tjänst de tillhandahåller och hoppas att jag ska köpa deras egna fonder?
Normalt får den bank som du köper fonden via halva fondavgiften. Förvaltande bolag får andra halvan.
Det finns några nyare aktörer som betalar tillbaka den halvan till dig. T.ex. SAVR ger tillbaka en del av “sin” halva till dig.
Tack för ett tydligt svar! Funderade just på om jag ska flytta mitt lilla fondsparande från Avanza till Handelsbanken där jag har min övriga ekonomi för att få en mer samlad bild och slippa flera olika ställen att hålla koll på. Men då spelar det inte någon roll för mig som kund var jag har mina fonder, jag betalar den avgift som fonden kräver oavsett, och banken och fondförvaltaren delar detta utan min inblandning om jag förstår det rätt.
HB ger ett rätt begränsat fondutbud, du får fler val hos Avanza
Säger inte att det du säger är fel…
Men ett större fondutbud är ju bara relevant om man faktiskt ska nyttja det. Om man kan sätta ihop basportföljen relativt billigt hos sin storbank (vet att det finns någon tråd här på forumet som ger förslag på motsvarande basportföljen på varje bank) så blir det väl i slutändan bara en fråga om hur många baspunkter man vill jaga?
Sen om man är sugen på att ha en lekhink och strössla med massa andra fonder - då köper jag ditt resonemang!
Handelsbanken har 1100 och Avanza 1350, så stor skillnad är det inte.
Savr har 1600 olika fonder att välja på, varav 61 är renodlade indexfonder. Deras plattformavgift är 0.09% per år som dom behåller. Och dom har uppåt 50% rabatt på främst aktiva fonder. Men ibland även en viss rabatt på indexfonder!
Då fyller jag på med en fundering.
Om nu tex Handelsbanken tar halva fondavgiften om jag köper en av Länsförsäkringars fonder via dem. Varför kan inte LF ge en liten rabatt om jag köper deras fonder via dem i stället? Eller att Handelsbanken ger en liten rabatt för att man ska välja deras fonder i stället för en LF fond?
Eller ett erbjudande i stil med.
“Samla ditt sparande hos oss och få 25% rabatt på förvaltningsavgiften på våra egna fonder”
Jag förstår tanken med att min vill ha rabatt som du nämner om man samlar det under det tak som faktiskt huserar fonden. Jag kastar dock in en enligt mig rimlig tanke, som må vara väldigt okonventionell men som jag kan tycka glöms bort i avgiftshetsen.
Om alla bolag skulle ha noll eller näst till noll avgift och dessutom ska dela ut provision till bolagen dom tillhandahåller. Vad ska dom tjäna in pengar för driften på? Jag kan tycka detta är ett problem med Avanza. Dom har inga avgifter dom tar ut själva men fortsätter tjäna då många flyttar dit. Det finns bara x antal människor i Sverige så till slut kan dom inte få fler att flytta kapital till dom, ja dom har förvisso börjat med bolån och mindre lån men tror det är en försvinnande liten del. Tjänar inte bolaget pengar kan dom inte driva det vidare.
Bara en tanke
Avanza får en del av förvaltningsavgiften (kick back) så dom har en stadig inkomstkälla som ökar med tiden när deras kunders förmögenhet ökar.
Det är det jag menar, då pressen på fondbolagen själva ökar att sänka avgifterna minskar ju alla inblandades kaka
Jo men om jag skulle flytta min LF global indexnära från Nordnet till LF så skulle ju LF tjäna på det även om de hade erbjudit 25% rabatt.
Samtidigt skulle LF då behöva administrera återbetalningen av den 25% rabatten samt få kundansvar över dig (KYC, AML, m.m. vilket de slipper när du går via Nordnet).
Jag tror säkert det är mer lönsamt med direktkunder för LF som du beskriver. Men det finns kostnader förenade med det också. Jag skulle gissa på att LF Fonder också gärna har en bra relation med Avanza och Nordnet eftersom de tillför en hel del distributionskraft. Som det fina citatet från Fast and the Furious Tokyo Drift: “50% of something is better than 100% of nothing” ![]()
Just Länsförsäkringar gör det faktiskt delvis för några fonder där det finns B-versioner med lägre fondavgift som bara kan köpas via LF Bank. T. ex. Asienfond B. Inga av indexfonderna dock.
Alla fonder sköts inte av banker, se på Spiltan till exempel.
Stora administrativa kostnader att göra som du föreslår. En indexfond har ju bara några få 10-delar avgift.
En fond på 100 000 skulle innebära en minskning på kanske 50 kr eller en 100-lapp. Ingen ide för banken att jobba med detta.
Om man tar LF specifikt så är ägarstrukturen lite snårig och att olika ekonomiska intressen ibland är lite motstridiga.
Först och främst gäller det att hålla tungan rätt i mun när man talar om LF då LF är en federation mellan 23 olika Länsbolag som gemensamt äger LFAB.
Länsbolagen å sin sida är kundägda och ägs av sakförsäkringskunderna som exempelvis har en hemförsäkring eller bilförsäkring hos sitt lokala Länsbolag.
Lite förenklat så måste man vända upp och ner på den traditionella ägarpyramiden och ställa spetsen nedåt
LFAB äger således LF-Fondliv likväl som LF-Bank, Agria eller Wasa-Kredit och alla dessa har givetvis avkastningskrav från LFAB så att de 23 Länsbolagen (Ägarna) kan få utdelning från sitt aktieinnehav gällande LFAB.
Avkastningen/utdelningen tillhör sakförsäkringsbolaget och dess kunder som inte bara tecknar försäkringar utan också agerar bank med sparande via konto och fonder och givetvis utlåning till bostadsfinansiering etc…
Kunder som har flera engagemang inom Sak, Bank och Liv ges därmed möjlighet till rabatter genom guldkundserbjudande och ränterabatter på bolån.
Så ska det ges rabatter på fondavgifter från LF-Fondlivs sida så blir det delvis på bekostnad av försämrade helhetserbjudanden och högre försäkringspremier för sakförsäkringskunderna i respektive Länsbolag.
Ovanstående är visserligen grovt förenklat men visar förhoppningsvis att LF-Fondliv eller LF-Bank inte ensamma äger frågan kring de avgifter spararna/fondandelsägarna i LF’s fonder belastas med.
Nej nej, jag hade ingen åsikt om huruvida banken skulle erbjuda rabatt menade bara att jag förstod TS. Jag är helt med dig i resonemanget