Hej! Jag funderar lite kring möjligheten till att förhandla ned avgiften för lysas robot. Det är så att jag kommer få ca 4mkr på kontot efter arv.
Med ett större belopp som ska investeras så borde man ju vara relativt eftertraktad som kund. Jag vet att dem har en “värvnings” rabatt på avgiften för nya kunder, men den är inte superbra tycker jag. Vad tror ni om detta? Någon som provat kanske?![]()
Hejsan välkommen till RT forumet ![]()
Tror avgiften hos lysa över en miljon är 0.31% per år för aktiedelen (100% aktier). Nästa steg är 0.01% till i rabatt över fem miljoner kr. Och för dom som har över 30 miljoner att placera så kryper årsavgiften ner till 0.25% totalt!
Men ring dom och pröva lyckan vettja ![]()
Annars kan du köpa globala indexfonder så kommer du billigare undan än Lysa. Ska du investera pengarna över 10 år så skulle jag valt globala indexfonder.
Indexfonder är en bra väg framåt om pengarna ska ligga en längre tid. Du kommer inte få särskilt mycket extra för ett sparande i den storleken. Kanske ett billigare bolån hos Avanza/Nordnet, värt att kika på om du har bolån.
Hos storbankerna anar jag att man kanske får ett samtal från private banking-avdelningen som snarare försöker få en större del av kakan själva med dyra avgifter.
Bolån finns också så det ska jag kolla upp👍 tack för tipset.
Håll dig bara så långt från indexfonder med för stor vikt mot USA som möjligt så spelar inte de där små avgifterna nån roll.
Då slipper du vara en av de som förlorade stordelen av sitt kapital för att de trodde nåt skulle gå bra bara för att det gått hyfsat bra historiskt.