Hej!
Vårt bundna bolån går ut i början av juni. När är en god idé att börja kontakta banken/andra banken för att diskutera ränterabatt osv?
Hej!
Vårt bundna bolån går ut i början av juni. När är en god idé att börja kontakta banken/andra banken för att diskutera ränterabatt osv?
Hej, först och främst välkommen ![]()
Jag hade dragit igång så snart som möjligt. Fråga efter amorteringsunderlag från din nuvarande bank så snart som möjligt (detta behöver du om du ska kunna förhandla med nya banker och faktiskt flytta ditt lån) då detta skapar dig bra förutsättningar för att ha en kommunikation med andra banker. Det säger även till din nuvarande bank att du/ni är redo att flytta ert bolån vilket kan underlätta en förhandling.
Då ert bundna lån går ut bör det direkt gå över till den rörliga räntan och förhoppningsvis följer er nuvarande ränterabatt från listräntan med över. Detta är dock inte säkert.
Fundera över ert värde för banken - om ni är beredda att ha försäkringar eller sparande hos dom (jag letar dock alltid efter försäkringar/fonder som jag ändå tänkt teckna samt att sparandet kan ske med samma låga avgift som på nuvarande sparplattform) för att kunna trycka ner räntenivåerna så långt ni kan.
Stort lycka till i er kommande förhandling, tänk på att även en liten sänkning av räntan över tid genererar ganska mycket pengar. Så slåss för alla sänkningar ni kan komma åt ![]()