Förlustavdrag aktier

Hej,

Ponera att man har en förlust på 100 000 kr på en aktie som sålts under 2024.
Det finns inga vinster att kvitta mot.
Kan man trots det tillgodogöra sig avdraget på något sätt så att förlusten mildras?

Ja, om du har kapitalet i en depå så kommer förlusten skapa ett underskott inom inkomstslaget kapital, och det underskottet kan du kvitta (till 70%) mot skatt inom inkomst av tjänst.

Tackar!

Jag har inte haft dem i depå. De klassas som “onoterade”.

Så effekten skulle bli att 70 000 kr får räknas av mot inkomst av tjänst dvs runt 20 000 i lindring av förlust?

I en depå skulle skatteeffekten tillbaka av en förlust på 100000 vara 21000 (0.7 * 0.3 * 100000)

Lite oklart hur du haft dessa papper om de inte är i depå, men är onoterade. Onoterade är inte tillåtna i en ISK, så vad handlar det om?

En misslyckad investering i ett projekt som skulle syssla med jordbruksprodukter.
Det bildades ett aktiebolag och man fick aktier utefter investerat belopp men som nu har 0 i värde.
Jag tror att de går under:
onoterade okvalificerade andelar

Beskrivs här hur det kvoteras

och här
Kan jag kvitta vinst mot förlust när jag har sålt värdepapper? | Skatteverket.

Absolut enklast vid minsta osäkerhet: Fråga skatteverket

1 gillning

Jag minns inte exakt hur det står på K4-blanketten men du borde kunna fylla i den och så är det upp till skatteverket att godkänna avdraget, eller inte.

1 gillning

Tackar.
Yes, får sätta mig in i det. Det blir lite vad det blir.
Det jag var mest intresserad av var huruvida man har rätt till förlustavdrag även om man inte har vinster att kvitta mot.
Och det ska man väl då ha rätt till mot inkomst så länge avdraget godkänns?

Har du ett underskott inom kapital så ger det en avdragsrätt på skatten. Frågan är bara huruvida en förlust får räknas med vid beräkning av underskottet (vilket det torde göra med kvotering 5/6 * 0.7 om jag förstod det rätt)

1 gillning

bara för de har värde 0 betyder inte att du har en förlust. De måsta avyttras i princip.

1 gillning

Yes, de ska bli avyttrade då aktiebolaget avvecklas.

Om du har någon anhörig/bekant som har en orealiserad vinst på en depå så kan de ge dig aktier i gåva. Och sen säljer du dem.

Du kan även i viss mån “tajma” förlusten. Du kan flytta fram din förlust genom att sälja dina aktier till någon anhörig/bekant nu direkt om du inte vill vänta på konkursförfarande som kan dra ut över årsskiftet till exempel…

1 gillning