Aj aj aj, riskerar att förlora 50 tkr

Hej,
Investerade 50 tkr via en stor fastighets investeringssplattform, som crowd foundar lån för fastighetsprojekt.
Nu har det visat sig att låntagaren inte lyckats med sitt projekt och kan nu inte betala tillbaka.
Om jag förstått det rätt så sköter plattformens låneagent all förhandling, där alla långivare har lika rätt.
Förhoppningsvis löser sig situationen om lånet kan förlängas. Men om det inte går så får väl långivarna hoppas på någon form av försäljning av de säkerheter som ställdes för lånet.
Men det lutar nog åt en förlust för alla oss långivare är jag rädd.
Min fråga nu är om denna förlust kan utnyttjas i nästa års deklaration på något vis.
Är det inte så att om man gjort en förlust på aktier så kan man kvitta det mot någon eventuell vinst? Kan det vara lika med crowd fundade lån?
Mvh
Fredrik

Intressant fråga. Försökte kolla lite på skatteverket men blev inte klokare. Tror det bästa är att ringa och fråga skatteverket.

Förlusten måste vara konstaterad. Går bolaget i konkurs så är förlusten 50 000 kr avdragsgill. Annars gäller gängse regler. Köper du för 50 000 kr och säljer till ett marknadsmässigt värde om 1000 kr, så har du en skattemässig förlust på 49000 kr.

Mitt svar var väldigt kryptiskt, så jag gör ett omtag.

Du använder blankett K4 punkt D.

Jag hade en deklarationskund 2019 som förlorat 50 000 kr och löste det så här:
Kunden sålde sina värdelösa aktier till sin fru för en kr. Reaförlusten blev därmed 49 999 kr. Denna deklarerades och avdraget godkändes.

4 gillningar