Ajdå, ser ut att förlora 50k, hur kan jag minimera skadan?

Hej
Satsade 50k i ett projekt på en stor crowed funding plattform.
Mitt stora misstag var nog att jag från gick min strategi som var att bara satsa i projekt i en geografisk bostadsmarknad jag kände till.
Nu har företaget som lånat våra pengar gått i konkurs.
En låneagent ska bevaka investerarnas intresse.
Men vad tror ni, kan man göra något åt problemet i deklarationen?
Mvh
Fredrik

Skulle tro det skulle gå att använda mål nr 1815-17.

Om så är fallet, det du i realiteten behöver göra är att sälja skulden till någon för ex 1 kr. Sen dra av mellan skillnaden som en kapitalförlust i deklaration.

Kan vara bra att stämma av med en jurist men svårt att se att det inte skulle funka.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/363402.html

(Om du får tillbaka en delsumma via konkursförvaltaren kanske går att använda kapitalförlust för mellanskillnaden också)

1 gillning

Tessin misstänker jag :slightly_frowning_face: vilket projekt? Även jag ligger ute med 50000 till ett bolag som försatt sig i konkurs.

Hej,
Enormt tack för tipsen, de ska jag kolla upp.
Toppen med länken!
Mvh
Fredrik

Hej Bowser,
Tråkigt att höra att du förmodligen är i samma sits, ja det är den plattformen och det var väldigt nyligen företaget som lånat gick i kk.
För att inte hänga ut någon kan vi ju avvakta med namn.

Nyss var det en omröstning ang pantbreven så om du känner igen dig är det nog tyvärr samma sits.
Mvh
Fredrik

1 gillning

Jag har delat med mig i en annan tråd om detta. Jag hänger gärna ut, för att andra inte ska göra samma misstag :slight_smile:

Förresten så har Tessin en sida om hur man hanterar kapitalförluster vid konkurs. Det verkar inte vara några större konstigheter. Ta det som kapitalförlust, och skulle konkursen ge någonting på sikt så får man återvinna det i en senare deklaration.

Bokför på utbildningskontot :slight_smile:

När jag gör bort mig (lämnar cykelsadeln på cykeln tex) brukar jag sätta det på Blåskontot… Fast i det här fallet blir det så passande att det blir opassande :pensive:

1 gillning

Låser tråden då diskussionen fortsätter i tråden:

1 gillning