Tessin deklarera kapitalförlust

Jag har (tyvärr) “investerat” 100 000 kr i ett projekt på Tessin där bolaget gått i konkurs under 2025. Jag har nu fått mail från Tessin där de tipsar om att man kan dra av investeringen som kapitalförlust i deklarationen. Har man kapitalvinster kvittas kapitalförlust mot detta, har man inte kapitalvinster anges effekten bli ett skatteavdrag på 21 procent.

Det jag undrar över är vad som händer sen om det ändå kommer bli återbetalning av hela eller delar av lånet? Ärendet är inte avslutat, projektet i fråga har själva fastigheten pantsatt för lånet, och fastigheten skall säljas på exekutiv auktion. Enligt tidigare info från Tessin: “Lånet innehar bottenpanten och kan förväntas återbetalning vid konkursens avslut.”

Hur skall jag göra? Dra av den utlånade summan i deklarationen och vad göra sen om det ändå blir återbetalat? Sitta still i båten och avvakta slutresultatet? Om det ändå inte blir återbetalat efter att fastigheten sålts, kan jag göra avdrag senare?

2 gillningar

Bra fråga..i samma situation samt fåt mail från Tessin.

När/om du får en senare betalning i ärendet så ses det som en intäkt på en tillgång med 0 i anskaffningsvärde, vilket gör att du skattar 30%, vilket betyder att du förlorar pengar jämfört med att vänta (eftersom förlusten är kvoterad till 70%). Det borde dock gå att göra en självrättelse på den tidigare deklarationen för att justera detta (jag är inte skattejurist så kontrollera). Huruvida du väntar blir alltså mest en fråga om hur viktigt det är att få in 21 000 nu.

1 gillning