Tessin #24103-5 Herrhagen Egendoms AB

Hej! Fick följande meddelande från Tessin. Finns det några övriga investerare på forumet eller någon som varit med om liknande situation och kan ge tips på hur man tar det vidare?

Nedan följer information om deklaration för dig som har investerat i någon av nedanstående lån.

#24103-5

När ett bolag går i konkurs anses de värdepapper som bolaget har gett ut som avyttrade och kapitalförlusten som definitiv. Enligt Skatteverkets regler inträder skattskyldigheten vid avyttringstidpunkten och utfallet av konkursen behöver inte inväntas för rätt till förlustavdrag. Bestämmelserna omfattar alla värdepapper som bolaget har gett ut.

För den som har skattskyldighet i Sverige innebär detta att du i årets deklaration kan deklarera ditt innehav som en förlust under 2024. Kapitalförlust kvittas först och främst mot kapitalvinster. Finns inte några kapitalvinster att kvitta mot blir effekten av skatteavdraget en minskning med 21 procent. Skulle konkursen sedan avslutas med en överskottsbetalning så ska denna utdelning vinstbeskattas.

Hälsningar Chris

Vad menar du med “ta vidare”? Undrar du hur du praktiskt för in förlustsiffran i din deklaration?

Jag antar att jag menar delvis det. Är osäker på om det är definitivt att hela mitt investerade belopp gått förlorat och jag ska ta upp den summan i deklaration? Projektet har ju fastighetspant tex och jag tänker att det kanske finns chans att få tillbaka en viss del från konkursboet?

Du deklarerar hela investeringen som förlust det året när konkursen inleds, skulle något återvinnas deklareras det som vinst efteråt och beskattas med 30%

Det de skriver är att det du har rätt att göra nu är att du kan se hela kapitalet som en kreditförlust (antar att inget kapital kommit i processen) och sålunda deklarera den förlusten idag och gå vidare. Om det senare visar sig att man lyckas återföra kapital så kan du då korrigera genom deklarera en fiktiv vinst

Om lånet t.ex är på 10k och du inte fått åter något än

Alternativ 1
2024: Kapitalvinster 50k. Förlust 10k. Skatt att betala 0.3 * (50-0.7 * 10) = 12.9k
2025: Kapitalvinster 50k. 5k återfört i konkursavslut. Skatt att betala 0.3 * 55 = 16.5k

Alternativ 2
2024: Kapitalvinster 50k. Skiter i lånet och inväntar avslut. Skatt att betala 15k
2025: Kapitalvinster 50k. 5k återfört i konkursavslut sålunda blev det 5k förlust. Skatt att betala 0.3 * (50 - 0.7 * 5) = 13.95k

Notera att alternativ 1 blir några kronor sämre än alternativ 2 (pga kvoteringen)

1 gillning

Tack båda för era svar. Var till stor hjälp.

1 gillning

Har också investerat i detta projekt. Antar att sannolikheten att återfå något av kapitalet från konkursboet är rätt litet. :frowning: Men tiden får utvisa.

Även jag tillhör dom som gått på denna mina. Jag tänkte ta upp förlusten i årets deklaration, men hur gör jag rent praktiskt? Räcker det med att skriva in beloppet i huvudblanketten punkt 8.3 - eller någon annanstans? Eller ska jag fylla i bilaga K4, avsnitt D under rubriken “Försäljning av värdepapper, råvaror, övriga tillgångar (kapitalplaceringar) mm” ? Väl där ska man fylla i Beteckning/Valutakod - men vad ska man skriva då? Tessin? Själva beloppet (omkostnadsbeloppet) är det inget konstigt med, men hur ska Skatteverket kunna förstå/spåra/acceptera att det är en förlust pga av konkurs av ett bolag?

Antal: Din investering, Beteckning: Tessin AB, SEK, Försäljningspris: Det du fick tillbaka, Omkostnadsbelopp: Din investering, Förlust: Din investering-Försäljningspris

Om du vill kan du skicka in underlag via meddelandetjänst (Underlag för kreditförlust deklaration) annars kontaktar de dig och frågar om förklaring ibland

Toppen, tack CarlJohan!
(Måste passa på att ge en stor eloge till “RikaTillsammans” - så bra!)
Med vänlig hälsning, Mats

notera att det var ett typo (förlust är naturligtvis investering-försäljningspris)

CarlJohan gör 11 mars ett exempel:

2024: Kapitalvinster 50k. Förlust 10k. Skatt att betala 0.3 * (50-0.7 * 10) = 12.9k

Min reflektion: I exemplet blir förlusten 10k först kvoterad ner till 70% innan skatten justeras med 30% = Den totala Tessin-förlusten på 10k blir i slutändan kompenserad med en skattelättnad 2,1k, dvs 21%. (Så ser det också ut i min deklaration just nu.)

Hela denna tråd börjar med ett inklipp från Tessin som skriver:

”Kapitalförlust kvittas först och främst mot kapitalvinster. Finns inte några kapitalvinster att kvitta mot blir effekten av skatteavdraget en minskning med 21 procent.”

Fråga 1: Men det här betyder ju alltså: Oavsett om det finns kapitalvinster eller inte så kommer ju skatten att minska med 21 %!? Eller har jag fel?

Hur kommer det då sig att Skatteverket skriver så här:

”Hur stor är skattereduktionen vid underskott av kapital?

Skattereduktionen är 30 procent av underskott på högst 100 000 kronor. Om underskottet är större än 100 000 kronor blir reduktionen 30 000 kronor för 100 000 kronor och 21 procent av beloppet över 100 000 kronor.” (Källa: Hur stor är skattereduktionen vid underskott av kapital? | Skatteverket)

Fråga 2: Enligt Skatteverket kan man alltså få avdrag på hela 30%?

Oavsett om du har kapitalinkomster att först kvitta mot eller inte, så kommer du få tillbaka 21% av kreditförlusten (antaget att du har skatt på inkomst om du inte har kapitalinkomst). Förlusten kvoteras med 70% innan den kvittas mot kapitalinkomst (och blir underskott och avdrag mot skatt på inkomst om inte kapitalinkomsten är stor nog)

Förvirringen ligger kanske i att avdraget är 30% av underskottet, inte förlusten.