Tessin 21142 BRF Staden Södra i Visby nu Botmunds 1

Någon som har lånat ut till detta projekt. Nu har Tessin planer på att ta över för 13 miljoner och blåsa oss på våra lån 92 miljoner. Dettya har jag läst i ett protokoll från 19 december vid konkursavdelningen vid Visby Tingsrätt.
Maila mig christer@thoern.com så kanske vi kan agera tillsammans!

1 gillning

Hej! Jag röstade nej till förslaget i det skriftliga förfarandet

Och hur kommer en konkurs och i förlängningen exekutiv auktion rädda kapitalet?

Lån 21142-1 alltså bottenpant. Och den vill dom man ska frånsäga sig… så nej nej, den ska man inte frånsäga sig. Är ju där det fortfarande kan bli något kvar.
För övrigt mitt sista lån som är kvar i Tessin även om övriga gått bra, men jag tycker kontakten med tessin när det krånglat sköts för dåligt, som för övrigt flera har upptäckt.

Det var märkligt, Enligt protokollet i Visby Tingsrätt har långivarna till lån -1 och -2 godkänt att avsäga sig panten mot att de får 80% av framtida försäljning.
Detta har Felix Ljunggren, jurist på Tessins, meddelat den 18 december 2024.
Om Tessin startat ett förfarande EFTER detta datum ljuger Fredrik Ljunggren i domstol. Jag tycker du skall göra en polisanmälan om detta.
Christer Thörn
Maila mig direkt på christer@thoern.com så kan du få protokollet via mail.

Det är låntagarens företrädare som jag tror tänker ta över med hjälp av Tessin.

Nu har det skriftliga förfarandet kommit. Utskickat nyårsafton!
Nedanstående gäller lån 21142-4.
Det finns felaktigheter i informationen som är väldigt allvarlig. Jag undrar också varför låneaganten inte begärt att borgensmännen skall betala utan dera åtaganden skall helt enkelt strykas. Varför det?
Jag har skrivit till Tessin enligt nedan och jag föreslår att ni göra samma sak med kopia till gotlandsbladet på mailadress: Simon.Bendelin@helagotland.se.

VARFÖR har ni uppgivit andra belopp för proprieborgen än de som anges i låneavtalet?? VAD är rätt?
VARFÖR har låneagenten inte sett till att borgensmännen betalar?
Varför skall A Homes obegränsade prorieborgen strykas?
Varför skall Martin Nilssons begränsade prorieborgen strykas?
Varför skall Jan Schwiechs begränsade prorieborgen strykas?
Har någon av borgensmännen betalat något till låneaganten med anledning av sina åtaganden?

Mitt förslag är att Jan Schwiech skall betala 500.000:-, Martin Nilssons dödsbo skall betala 1.500 000 :- och A Home AB skall betala resten (dom har ju haft 20 miljoner att betala ut i utdelning de senaste åren) . Sedan kan dessa ta över fordran och säkerheterna och gå med på förfarandet om de har lust.
Om A Home inte kan betala så kanske ser deras moderbolag Saxnäs Utveckling AB nyttan av att A Home AB inte går i konkurs och betalar!

Tessin har ingen rätt att för långivarnas räkning underlåta att driva in fordringarna i enlighet med borgensåtagandena. Om Tessin gör det ändå är detta att betrakta som svindel om tessin fått betalt av borgensmännen eller investeringsbedrägeri eftersom uppgiften om batt 30 lägenheter var sålda var bluff och att det fanns ett lagakraftvunnet bygglov som också var bluff !

Jag har fått svar från tre långivare som är med på att göra en polisanmälan. Det är enda sättet att stoppa företag som Tessin. Men maila mig oavsett vilket lån ni har. Jag skulle göärna ta del av villkoren för lån nummer 21142-3

Christer Thörn christer@thoern.com

Jag fick idag svar från Tessins företrädare Felix Ljunggren varför de inte begärt betalning av borgensmännen.
Svaret är: : ” Tessin har inte kallat på borgen eftersom långivarna inte begärt det”
Helt otroligt eller hur? Tessin Services skall väl vidta de åtgärder som är nödvändiga för att långivarna skall gå skadeslösa? TRODDE NI JA.
Skicka ett mail till Tessins och skriv följande:
"Jag som långivare till lån 21142-x begär härmed att ni begär betalning av borgensmännen i enlighet med låneavtalet!
Underskrift men namn, adress, kontaktuppgifter.
Skicka gärna en kopia till mig på christer@thoern.com
Jag kommer att maila er alla och berätta hur många som skickar in mail och sen får vi se om vi skall göra någon gemensam aktion.
Jag har också begärt att Tessin skall skicka ut ett mail till alla långivarna i 21142-4 med samma begäran och att rösta NEJ till det skriftliga förfarandet.
Nu måste vi en gång för alla få stopp på Tessins bedrägerier.
Christer Thörn

Skrivit till Tessin om ovanstående samt även begärt att lån 21142-1 sägs upp till omgående betalning . Jag hoppas fler nu gör detsamma.

Jag har ju haft kontakt med (få) som hörfsammat mitt upprop. Märkligt att det bara är 4 av 914 som är bekymrade över sin utlåning.
Nu hävdar BRF Botmunds 1 i förhandlingen vid Visby Tingsrätt i mål K 1650 aktbilaga 27 punkt 14 att:
“Skuldebreven utgör inget fordringsbevis då de inte har undertecknats av behörig företrädare för föreningen. Firman skall tecknas av minst två ledamöter i förening och med styrelsebeslut. Detsamma gäller BRF Staden Södra 4 vilken fusionerades med BRF Botmunds 1 vilket registrerades 2023-03-23. Det saknas styrelsebeslut i bägge föreningarna som skulle nedföra att beslut om inlåning skulle vara giltigt:”

Detta innebär att Tessin Nordic AB och Tessin Services AB hela tiden har vetat om eller borde ha vetat om att de upprättade lånehandlingarna i lån 21142-1, 21142-2, 21142-3 och 21142-4 är ogiltiga!

Detta kan bara betecknas som investeringssvindel och skall polisanmälas.

Anmäl till närmaste polisstation eller skicka ett brev till polismyndigheten i Stockholm 106 75 Stockholm.

Skriv så här:

Anmälan om misstänkt bedrägeri.
Härmed vill jag anmäla 556965-9187 Tessin Nordic AB och 559269-2866 Tessin Services AB för misstänkt bedrägeri.

Bakgrund:
Undertecknad till en av 914 låntagare som tillsammans lånat ut 92 300 000 till en av Tessin Nordic AB förmedlad låntagare 769639-6766 Bostadsrättsföreningen Staden Södra 4.
Vi långivare har var och en erhållit ett låneavtal på det belopp vi lånat ut som undertecknats av låntagaren som bevis för vår fordran.
I en konkursförhandling i Visby tingsrätt i mål K 1650-24 aktbilaga 27 punkt 14 hävdar BRF Botmunds 1 som fusionerats med ovan angiven låntagare och därmed inträtt som låntagare att:
“Skuldebreven utgör inget fordringsbevis då de inte har undertecknats av behörig företrädare för föreningen. Firman skall tecknas av minst två ledamöter i förening och med styrelsebeslut. Detsamma gäller BRF Staden Södra 4 vilken fusionerades med BRF Botmunds 1 vilket registrerades 2023-03-23. Det saknas styrelsebeslut i bägge föreningarna som skulle nedföra att beslut om inlåning skulle vara giltigt”.
Tessin Nordic AB och Tessin Services AB har hela tiden vetat om eller borde ha vetat om att låneavtalen inte är giltiga.
Därmed har de gjorts sig skyldiga till bedrägeri gentemot oss långivare.
Namn, adress och lånenummer samt utlånat belopp.
BIFOGA LÅNEAVTALET !

Om ni vill kan ni skicka en kopia i mail eller per post till mig:
Christer@thoern.com
christer Thörn
Perstorp 405
284 91 Perstorp
frågor ?: Ring 0709-967687

Jag bryr mig i princip inte om lånebeloppet men Jan Schwiech skall stoppas!

För att kunna göra en förlust gällande i 2024 års deklaration meddelade jag den 27 december 2024 Tessin Services AB att jag överlåtit min fordran enligt låneavtalet för 21142-4 per denna dag. Idag den 10 januari 2025 meddelar Felix Ljunggren för Tessin Services räkning att fordran inte får överlåtas (till annan än ett Tessinbolag) i enlighet med villkoren i punkt 20.2 i låneavtalet. Detta villkor synes dikterat av låntagaren eftersom det absolut inte har någon nytta eller fördel för långivarna.
Att Tessin dröjker med att svara (2 veckor) är ohemult.
Om ni har kapitalinkomster under 2024 kan det vara skäl att fundera på att göra sammaledes. Enligt suldebrevslagen är alla fkuldebrev överlåtbara och Tessin kan aldrig hävda att en överlåtelse av er fordran skulle vara till nackdel för låntagaren eftersom förvärvaren inte kan göra annat gällande än det som stipuleras i skuldebrevet.
Det är dock synnerligen märkligt att Tessin Services har med detta villkor.
i villkoret 18.4 som förbjuder långivaren att vidta någon som helst rättsliga åtgärder OAVSETT anledning (då har jag brutit mot 18.4 genom att anmäla Tessin till Finansinspektionen och till ekobrottsmyndigheten samt till Allmänna Reklamationsnämnden.!
18.4 Ingen Långivare, Låntagare, Borgensman, Pantsättare eller
annan part till Skuldebrevet får vidta några rättsliga förfaranden
eller framställa krav gentemot Representanterna avseende
eventuella krav som denne kan anse sig ha gentemot Låneagenten
eller annan part till Skuldebrevet, eller avseende någon handling
eller underlåtenhet av något slag av sådan Representant.
Representanterna kan förlita sig på denna punkt 18.4.
och 18.6 som friskriver ALLA inblandade från ansvar:
18.6 Varken Låneagenten eller Tessin är ansvarig för, utan
Låntagaren är ensam ansvarig för, information tillhandahållen av
Låntagaren eller för dess räkning. Varje Långivare bekräftar till
Låneagenten och Tessin att varje Långivare ensam har varit, och
kommer att fortsätta att vara, ansvarig för att göra en egen
oberoende värdering och utredning av alla risker som uppstår
under eller i samband med Lånedokumentationen. Låneagenten är
inte heller ansvarig gentemot Långivarna för att bevaka Låntagaren
eller dess verksamhet eller kreditvärdighet, utan varje Långivare är
ensam ansvarig för sådan bevakning. Låntagaren är ansvarig för och
ska hålla Låneagenten respektive Tessin skadelös från och mot alla
kostnader, förluster, avgifter och utgifter som uppstår till följd av
att Låntagaren, Borgensman eller Pantsättare underlåter att
fullgöra samtliga sina förpliktelser under Lånedokumentationen
eller har lämnat oriktig eller missvisande information i samband
med Lånedokumentationen.

FUNDERA VIDARE PÅ VEMS ÄRENDEN TESSIN SERVICES AB går.
Av den lilla juridiska kunskap jag har är båda villkoren ogiltiga eftersom de sträcker sig längre än vad som kan anses vara rimligt och seriöst.
Christer

Hej igen,
Nu har jag öppnat en sajt där underlag över Tessin kan läggas ut. Om ni har lust att läsa vad som finns där eller själv vill lägga ut nåt är ni välkomna att maila mig på christer@thoern.com.
“Jag har också skickat ett meddelande till Pollen Captal AB med följande text:
Before you release any funds to Tessin Nordic AB you should read Truspilot and Dagens Industri fronm 7th august 2024. I have done a extensive diligence of Tessin and also suupplied a complaint to the swedish financial control authority Finansinspektionen.sec as well as a complaint to the swedish eccocrime authority and The Swedish complaints board Reklamationsnämnden regarding Tessins conduct of business and how their company Tessin services AB covers the interest on the behalf of the grass root lenders in Sweden.
I presume that Tessin maybe will do a better job for You and make sure that you get all the loans with good security and low risk and we will continue to be offered the bad loans as it has been in the past.
christer@thoern.com
Att jag skickat in anmälan till ekobrott, allmänna reklamationsnämnden och finansinspektionen är inget brott och ingen hemlighet.
Om ni vill följa och skicka in meddelandet är mailadressen: info@pollencap.com

Jag är långivare för 21142-3…

Hej Ludde,
Vill du få tillgång till delningsmappen med dokument om lånet kan du maila till mig christer@thoern.com så lägger jag till dig i behörighetslistan.

Skicka också ett mail till Tessin att du vill att borgen skall kallas in alternativt att Tessin kallar till ett förfarande att rösta om detta.

1 gillning

Så som förslaget utformats kommer du inte få någon betalning ändå!