Har fått en kallelse till skriftligt förfarande för lån #22186-5 - Bostadsrättsföreningen Botanikern via Tessin och undrar vad ni andra långivare tycker om förslaget. Deadline för röstning är 16 juni kl 17:00.
Projekt: 18 bostadsrätter på fastigheterna Nacka Erstavik 25:48 och Nacka Älta 10:231
Ursprunglig förfallodag: 31 augusti 2024 (redan förfallen)
Säkerheter: Pantbrev i fastigheterna enligt låneavtalet
Projektets nuläge:
Kraftigt försenat pga marknadskrafter, konkurser hos entreprenörer, svårigheter att resa kapital
Etapp 1: Färdig (4 av 6 lägenheter sålda)
Etapp 2: Nästan klar (~4 veckor kvar, 6,5 MSEK behövs)
Etapp 3: ~3 månaders arbete (15,5 MSEK behövs)
Total kostnad för färdigställande: 27 MSEK
Utvecklaren har lagt in 20 MSEK eget kapital som går förlorat
Vad de föreslår:
Upplupen ränta skrivs av helt
Ingen ränta framöver - lånet blir räntefritt
Förlängning till 31 maj 2026
Vinstandel istället för ränta - vi får 1/11 av projektvinsten (ca 709 900 SEK för hela lånet om vinsten blir 7,8 MSEK som de räknar med)
Dröjsmålsränta från 1 juni 2026 om ej återbetalat
Alternativet:
Om förslaget röstas ner går låntagaren i konkurs inom kort. Konkursprocess beräknas ta 3-4 år med osäker återbetalning trots säkerheter.
Säkerhetsaspekter:
Har frågat låneagenten och fått bekräftat att:
Säkerheterna förblir oförändrade oavsett beslut
Pantsättningen förblir oförändrad
Turordningen påverkas minimalt
Vi förblir säkerställda borgenärer i båda scenarierna
Men konkurs medför “stor osäkerhet gällande tid och total återbetalning”
Mina funderingar:
Projektet verkar ha kommit ganska långt (etapp 1 klar, etapp 2 nästan klar)
Utvecklaren har verkligen lagt in eget kapital (20 MSEK)
Mäklaren (Wrede) är optimistisk om försäljningen
Men 30 MSEK i fördyringar är ju stort…
Å andra sidan, konkurs med 3-4 års väntan låter inte lockande
Frågor till er:
Vad tycker ni om förslaget? Är vinstandelen rimlig?
Har ni erfarenhet av liknande situationer med Tessin-lån?
Finns det några risker jag missat med att rösta JA?
Hur ser ni på projektet - verkar det genomförbart eller för riskabelt?
Konkurs vs refinansiering - vad har ni för erfarenheter?
Känns som att JA-röst kanske är det mindre dåliga alternativet med tanke på att säkerheterna är samma men konkurs är så osäkert, men vill gärna höra era synpunkter!
Hej,
För det första Jag tgror inte på att Lenca investerat 20 miljoner i eget kapital eftersom dom tagit pengar ur Botanikern under byggtiden som amortering på lån från dem. Dessutom har Lenca tagit upp ett lån 27127-1 på 20 miljoner som användeas för att betala köpeskillingen för den ena tomten. Säkerhet för lånet är Botanikerns fastighet men lånet står på Lenca. Då ser det ut som eget kapital.
Lenca har skickat ut ett liknade förfarande för lån 27127-1 med avstående av pantbrev, avståpende av ränta o.s.v. i stället erbjuds säkerhet i de bostadsrätter som inte är färdighställda och som ägs av Botanikern.
Brukar ni lånm,ed andras egendom som säkerhet.
Föreningen är hårt skuldsatt pga av Lenca.
Problemet med konkurser är nog överdrivet eftersom i alla totalentreprenader kräver byggherren en entreprenadförsäkring och i händelse av konkurs får försäkringen täcka upp alla fördyringar som kan bli om man tvingas byta entreprenör, Lenca drivs av två fd advokater så om dom missat att begära försäkring är dom nog ansvariga privat för en spån miss. Lenca försöker på alla sätt raka ut vad dom kan i Botanikern.
Bland annat för att kunna betala likvidatorn i BRF Brista som kanske inte är lika timid som Tessins långivare.
Varför skall man rösta nej när minimiräntan man får ut i en konkurs är 15%. ATT DETtar 3-4 år är också bluff eftersom alla prioriterade fordringsägare får förskottsbetalning så snart fastigheterna är sålda.
Dom som får vänta är OPRIORITERADE fordringsägare och DET kan ta tid.
Svaret från Tession på dina frågor är inte sanningsenliga.
Kan du maila det svaret till mig? christer@thoern.com ?
22186-2, 22186-3, 22186-5, 22186-6, 22186-7, 22186-8, 22186-9, 22186-10, 22186-11, 22186-12, 22186-14, 22186-15 är ALLA i dröjsmål. Så jag antar att det pågår ett skriftligt förfarande för samtliga lån.
Tessin förmedlade nya lån under tiden som tidgare lån var i dröjsmål UTAN att informera långivarna om detta! VARFÖR GJORDE DOM DET???
Detta är inget annat än bedrägeri. Mäklarfirman Wrede vet om att föreningen är så hårt skuldsatt och inte klarar att betala fler lån.
Vart pengarna som kommit in för nya bostadsrätter tagit vägen vet ingen. Det påstås att de ansvändes för att färdigställa bygget men byggarbetsplatsen har stått still ändå.
Synd om alla dom som köpt och betalat för sina bostadsrätter. Dom får väl köpa allihop igen efter konkursen.
Rösta NEJ !
“71 av 93 av Tessins utestående lån är i fallissemang”
Jävla tur man aldrig investerade hos dem. Jag gillar P2P och har investerat hos de flesta, men Tessin lät aldrig bra efter egen efterforskning. Verkar som vilket bolag som helst fick låna pengar hos dem. Tacka vet jag Kameo, Fundingpartner och Savelend.