Tessin #18117-1 Annika Backlund AB (tidigare Halltorpsgruppen AB)

Hej!

Tessin och Nordic Loan Agent AB har ett lån från 2018 som heter #18117-1 Annika Backlund AB (tidigare Halltorpsgruppen AB). Det skulle ha återbetalats 2019, men det har fortfarande inte skett.

Min förhoppning är att hitta andra långivare här inne! Det finns såvitt jag vet ingen community på Tessin där vi gemensamt kan diskutera våra lån.

Senaste nytt är ännu en Kallelse till Skriftligt Förfarande, med ett erbjudande om att långivarna möjligen kan få tillbaka ca 53,4 %, och därefter är det slut. Låntagaren skriver något om att ett (ej namngivet) bolag har lämnat ett “bud”. Lite för diffust för min smak.

Tessin / Nordic Loan Agent friskriver sig i Punkt 2 från allt ansvar — en ganska lång passage, men kärnan är att de inte utvärderat Förslaget och inte tar ansvar för några konsekvenser av det. Jag är faktiskt lite paff över lydelsen.

Ett vanligt lån hos Tessin / Nordic Loan Agent är komplext nog och kräver att man är lite av både jurist och ekonom och fastighetskunnig för att förstå till fullo.

Det här ärendet är synnerligen svårgenomträngligt: jag räknar just nu till 28 PDF:er plus ett 50-tal “nyheter” på Tessins hemsida!

Det är också en väldigt kort tidsfrist för underskrift.

Ensam har jag inte möjlighet att anlita advokater för att penetrera allt detta. Däremot tänker jag: om man hittar andra/alla långivare, kunde vi tillsammans ta den kostnaden.

Mvh

Det finns en Facebook-grupp, inte så mycket diskussion om just detta lån. Någon skriver att de har svarat ja till motsvarande på ett annat lån till samma bolag.

Tänk på att det är en omröstning, det är inget nytt avtal.

Tack för ditt svar. Kan du skicka vänligen skicka länk till den facebookgruppen här eller via PM? Jag lyckas tyvärr inte hitta den.

Menar du med din andra kommentar att det nog inte är jurister man borde anlita? De flesta långivare förutsätter nog att siten/låneagenten rimligen gör noggranna analyser innan och under lånets gång, men ibland kärvar det till sig, och då står man ganska ensam. Det är också svårt för låntagare att kontakta varandra.

Som sagt är det en omröstning, främst om budet och mindre om juridiken. Du blir ju bunden av kollektivets vilja oavsett hur du röstar. Jag tror inte många är beredda att betala för en jurist, inte ens när omröstningen gått igenom.

Tack!

Förhoppningsvis kan man bli 50-100 personer som frivilligt delar en kostnad för en rådgivargrupp med ekonomer och advokater. Om man nu hinner samordna sig, tidsfristen innan röstningen är väldigt kort.

Man kan också samordna efter röstningen, men förstås bara om den slutar i nej.