Egen firma som gör planerad förlust

Funderar på hur jag bäst kommer igång med ett företag och vilka fördelar/nackdelar det finns utifrån perspektivet att företaget kommer gå med förlust de första två verksamhetsåren. Detta givet vad jag senare kommer sälja.

Drivs verksamheten i ett AB är det ett fängelse för pengarna som skjuts in där. Det påverkar inte min privatekonomi mer än att jag behöver skjuta till mer pengar vid behov.

Drivs verksamheten i en egen firma med FA-skattesedel däremot, är det också en del av min privata ekonomi.

Är det möjligt att kvitta förlust mot privat inbetald skatt? Från en antik forumtråd på annat ställe fanns det 2012 möjlighet att göra just ett sådant avdrag under de första fem åren av en egen firma.

För kontext ligger jag idag över brytpunkt för statlig inkomstskatt. Säg min årsinkomst är 700 000 och företaget går back 25 000 per år.

Sänks då min totala skatt med förlusten enligt min skattetabell?

Hur fungerar regelverket idag?

Nystartad verksamhet

Om handelsbolaget eller den enskilda firman är nystartad och du driver aktiv näringsverksamhet, har du även möjlighet att kvitta underskottet mot andra förvärvsinkomster, t ex mot ett löneuttag som görs under beskattningsåret. Det gäller underskott upp till 100 000 kr för vart och ett av de första fem åren. Denna regel ger bättre avdragseffekt än regeln om slutligt underskott eftersom du minskar den beskattningsbara inkomsten. Den del av underskottet som återstår efter att du har utnyttjat möjligheten att kvitta underskottet mot andra förvärvsinkomster kan du göra avdrag för enligt reglerna om slutligt underskott respektive förlustavdrag för handelsbolagsandelen.

Jodå, detta gäller fortfarande.

Å andra sidan, skulle verksamheten sedan gå med vinst är det förmodligen bättre att inte kvitta, utan rulla dina underskott framåt.

2 gillningar