Står i startgroparna till en Enskild firma. Väntar på Fskatt och momsregistrering att bli klar. Jag försöker läsa på men greppar inte riktigt.
Med tanke på att jag nu när jag startar firman ifrån juni, så har jag taxerat för 150 000 kr fram till juni. Jag har lån och förra årets deklaration hade jag ett underskott på 118 000 kr.
Jag beräknar i företaget nu att fakturera för 60 000 kr i månaden juni-dec. Har en del utgifter och kvitton för att starta företaget så jag kan göra egna uttag på.
Men finns det någon enkel app eller någon tjänst, typ om jag tecknar Bokio, Visma etc, så jag på ett lättfattligt sätt kan räkna ut vad som blir mest fördelaktigt för mig. Jag kan även fakturera mer i månaden, upp till 100 000 kr. Har en fast uppdragsgivare redan.
Kan mina höga räntor privat vara fördelaktiga på något vis?
Allt överskott (vid årsbokslut) från en enskild firma hamnar i kategorin ”inkomst av tjänst” och kan inte kvittas mot underskott av kapital (låneräntor).
Tack! Fasen vad synd. Jag har ju den förmånen att kunna planera in kommande fakturor, men behöver nog själv av någon skattekunnig så jag kan planera inkomster och utgifter på ett förmånligt sätt. För jag kommer inte ha så mycket avdrag eller faktiska utgifter att jag kan få till ett underskott i företaget, vilket nog är synd.
Ja det är ju sådant jag funderar över. Underskott i nystartad aktiv näringsverksamhet får ju kvittas mot andra förvärvsinkomster, dvs inkomst av tjänst och inkomst av andra näringsverksamheter. Och jag vill ju helst ha faktiska utgifter och göra varenda relevant avdrag så att jag tjänar på att ha företagsformen gentemot hur jag har jobbat innan. Jag har flera olika SNI och har en del utlägg som kan gå på företag istället för skattade pengar privat. Men vill inte heller taxera över till den statliga skatten.
Hade varit skönt att bara kunna göra en provdeklaration och sedan hålla sig till de siffrorna. För jag behöver inte bry mig om inkomsterna för de har jag trygga och fasta, det är utgifterna jag behöver få till med.
Avser du att gå.med vinst i din enskilda firma framledes, är det oftast en dålig ide att kvitta ett underskott första året mot inkomst av tjänst. Denna möjlighet anser jag snarare vara en försäkringspremie om det skulle gå åt pipan. Då får man åtminstone något tillbaka via skatten.
Sparar du underskottet och kvittar mot vinst i enskild firma kommande år slipper du ju egenavgiften på cirka 28 procent på detta belopp. Egenavgiften är visserligen avdragsgill, men det blir ändå en hel del pengar.