Starta enskild firma. Ange preliminäskatt

Om jag ska starta enskild firma och ska ange startdatum för första inköpet eller start datum och det är 20/10-23 men inte får inkomst förrän februari -24, då jag kommer börja jobba efter nyår, måste jag betala preliminärskatten med redan skattade (sparade) pengar eftersom jag inte fått nån inkomst men Skatteverket ändå vill ha sina pengar den 12 varje månad? Vet jag kan få uppskov 3 månader men jag hinner ändå inte få in några pengar i min näringsverksamhet.

Kommer välja förlängt första räkenskapsår

Luddig fråga men hoppas ni förstår

Skatten du betalar är en privat kostnad när du har enskild firma (förutom momsen förstås om du är momsregistrerad), så du behöver inte tänka på det där med att betala den med redan skattade pengar eller inte. Du kan lämna in en preliminär inkomstdeklaration och ange 0 kr eller bara några tusenlappar som förväntat överskott från näringsverksamheten första året så att du kan betala mindre på månadsbasis. Men tänk på att skatten ska betalas in förr eller senare (i samband med deklarationen stäms den av och man får tillbaka eller blir skyldig Skatteverket), så shoppa inte upp alla pengar när de kommer in. När du får mer koll på vad dina intäkter blir kan du skicka en ny preliminär inkomstdeklaration om du vill jämna ut skatteinbetalningarna (du kan skicka så många du vill när som helst under året).

Här förklarar de bra om skatt och egna uttag i enskild firma:

Ok men tycker du man ska ange 0 i överskott fram till jag får in pengarna? Eller det spelar ingen roll så länge jag har pengar sparade?

Personligen hade jag inte klyddat utan skulle betalat om jag hade pengarna och det var en mindre summa :slight_smile: (Förutsatt att det förväntade överskottet som det bygger på är rimligt, visar det sig att det blir mycket högre/lägre i verkligheten hade jag skickat in ny preliminär inkomstdeklaration.)

1 gillning