Håller på att starta ett aktiebolag där jag ska debitera tid som datorkonsult. Tänkte lite fel när jag ansökte om moms och f-skatt och angav 0 i beräknad försäljning för SNI 62.020 och även 0 i beskattningsunderlag för moms och momsfri verksamhet. Jag tänkte att eftersom jag inte har en aning om när jag lyckas dra in första uppdraget så var det en bra start. Dock gillades det såklart inte av skatteverket som hörde av sig.
Hur ska man tänka här? Ska jag göra ett försiktigt antagande på säg 50 000:- i försäljning och då 12500 i moms på konsultjänsterna? Momsredovisar en gång per år? Finns det någon fara att uppskatta fel här eller kostnad?
Det påverkar preliminära f-skatten som du kommer att behöva betala in varje månad, oavsett verkliga intäkter. Så du måste titta på ditt kassaflöde, framförallt de första månaderna, när du kanske inte har något uppdrag, eller uppdrag med 60-dagars betalningsvillkor, i kombination med andra utlägg som lön och utrustning.
Så börja lågt. Det går att justera prognoserna under året, men annars jämnar det ju ut sig till slut, när slutskattebeskedet kommer. Vid den tidpunkten har dock Skatteverket redan bestämt nästa års prelskatt genom 10% uppräkning av gamla värdet…
Jag satte ett lågt värde när jag reggade, kanske 100k, och sen har jag reviderat upp det två gånger under året genom att skicka in en ny preliminär inkomstdeklaration. Det tar typ 1 min att skicka in och sen får du ut en ny inbetalningsplan för preliminärskatt några dagar senare baserat på det nya beloppet.
Du måste skicka in en ny prel inkomstdeklaration om du tror att resultatet kommer avvika med mer än 30% mot det resultat du skickat in till SKV. Är beloppet mindre än 30% kan du själv skicka in för att slippa att betala för mkt preliminärskatt alt få restskatt.
Ta till en rimlig förhoppning gällande omsättningen. Bör vara ett belopp över 120tkr så finns den inte något snack om att du inte behöver momsregistrerad dig mm. Håller du dig under en miljon i omsättning så är du fri att välja hur ofta du vill redovisa momsen.
Vad du kommer att redovisa för överskott av verksamheten första året däremot skulle jag hålla ner en del för att inte behöva betala mer prelskatt än önskvärt. Jag har satt 0kr i de flesta företag som jag registrerat för att inte behöva betala prelskatt första året. Skönt att bygga likviditet i bolaget sen får man vara medveten om att går det bra får man räkna med restskatt. Är du osäker på hur många kunder du kommer få samtidigt som du antagligen kommer att ha en del uppstarts kostnader så kan ett noll resultat vara rimligt att utgå ifrån till det blir motbevisat av verkligheten.