Jag har precis registrerat ett aktiebolag där jag ska vara egen IT-konsult, men tänkte börja jobba i det först om ett år eller två.
Jag startade det nu eftersom jag vill låta det samla utdelningsutrymme medan jag bygger upp en buffert privat för att ta mig igenom tiden mellan uppsägningen på min nuvarande anställning och att jag får första fakturan betald.
Nu har jag två frågor till er rutinerade företagsskapare: Ska jag ansöka om F-skatt och moms (som det står på Bokios lista att man ska göra) direkt, eller ska jag vänta med det tills nästa höst? Om det ska göras nu, ska jag sätta alla uppskattade försäljnings- och utgiftssiffror till 0 och de beräknade datumen för inköp och första utbetalda lön till ett år i framtiden?
Okej, tack! Ska jag då vänta med att göra anmälan alls tills ett par månader innan jag tror att jag kommer börja, eller ska jag göra anmälan nu och sätta 0 på alla sifferfält och Nej på frågan om jag ska vara momsregistrerad?
Jag startade själv ett AB för ca 1 år sedan, också med avsikt att vara egen IT-konsult någon gång i framtiden. Mitt bolag har varit helt vilande sedan jag skapade det och jag ansökte endast om F-skatt när jag fick bolaget registrerat hos bolagsverket. Med facit i hand så tror jag däremot att jag lika gärna kunde ha struntat i det och funderar faktiskt nu på att avsäga mig F-skattsedeln eftersom jag inte planerar att vara verksam i bolaget i närtid. Men jag är som sagt nybörjare inom området
I enlighet med spec så hade jag helt struntat att ansöka om moms i din situation. Gör det istället när du vet mer specifikt när verksamheten de facto kommer att starta.
Jag har även en följdfråga angående att spara utdelningsutrymme. När jag diskuterade det med skatteverket så sade de att man måste ha en “kvalificerad andel” i aktiebolaget för att kunna spara utdelningsutrymmet, vilket bl.a. betyder att du måste vara “verksam i betydande omfattning” i bolaget (Skatteverket - Kvalificerad andel). Vet inte om man kan komma runt det på något sätt trots att man har ett vilande bolag? Du kommer ju också vara i samma sits som mig om du inte börjat fakturera innan ditt första räkneskapsår tar slut…