Likvidera eller hålla det vilande företaget vilande?

Hej!

Jag startade ett konsultbolag för ett par månader sedan, med tanken att spara upp extra utdelningsutrymme medan jag fortsätter spara ihop till den buffert som krävs för att jag ska våga ta klivet till att säga upp mig och bli egenkonsult (om ett eller ett par år). Bolaget är bara registrerat på Bolagsverket och inte för moms och f-skattesedel.

Strax efter att jag startat företaget (via Bokios tjänst) fick jag dessvärre reda på att jag förmodligen agerat för snabbt i onödan, eftersom Skatteverket kräver att man ska vara “verksam i betydande omfattning” (som @whiletrue påpekade i en annan tråd, och det är jag ju inte om företaget står helt utan inkomster.
Dessutom har Bokios gratis företagskonto försvunnit, så jag måste gå över till ett betalkonto som kostar minst 70:- i månaden.

Nu står jag i valet och kvalet mellan att likvidera företaget eller hålla det vilande. Den största fördelen med att likvidera det skulle vara att jag slipper tänka på det i två år, medan nackdelen är att det tar lite längre tid att starta ett nytt bolag igen om några år när jag känner mig redo att köra igång på riktigt (med faktisk verksamhet).

Vill någon klok företagare komma med råd om hur ni hade tänkt, som kan hjälpa mig att fatta ett beslut?

Med vänliga hälsningar,
J

Du kan väl börja programmera något kul? Skriva på en affärsplan? Sortera papper och välja färg på pärmryggarna?

Hör med arbetsgivaren om du inte kan få fakturera istället för att gå som anställd.

1 gillning

Kostar det inte mellan ca 3.000 - 10.000 + en del tid, att likvidera företaget också? Plus tid och pengar för uppstarten för ett nytt företag senare.