Hej! Jag startade nyss aktiebolag och har inte haft så mycket inkomster men dock en del utgifter. Jag har kommit fram till att jag ska använda mig av momsbefrielsen nu i början eftersom jag inte vill hamna i problem med skatteverket om mina inkomster inte går upp nästa år och bara drar av för ingående moms.
Så min nästa fråga som jag inte har kunnat ta ett beslut i då jag inte riktigt förstår hur det omfattar mig, är om jag ska registrera för F-skatt eller A-skatt. Jag säljer symönster på internet i form av pdf-filer som kunderna laddar ner efter betalning. För närvarande har jag ingen annan inkomst i bolaget.
Har ni några tips eller idéer på hur jag ska tänka med F-skatt och A-skatt? Vad jag kan läsa mig till så är det mest att F-skattare måste ta höjd för att själv betala in skatter och avgifter om man jobbar för någon annan och då fakturerar för jobbet, medan A-skattare inte behöver ta höjd för det då det betalas av den som betalar ens inkomst. Men eftersom jag inte är anställd av någon annan utan endast säljer elektroniska produkter har jag svårt att förstå vad som passar bäst för mig?
Aha okej, så den frågan kanske är mer för dem som har enskild firma eller handelsbolag? Det stod inget om att aktiebolag krävde att man hade F-skatt men så är det säkert då. Blev så förvirrad när det stod att man fick välja.
Nej, det är inget krav att ett aktiebolag har F-skatt. F-skatt behövs egentligen bara om aktiebolaget säljer tjänster. Sedan är det väl sällsynt att ett aktiebolag inte har F-skatt.
Om du hyr ut dig själv (inte genom ditt aktiebolag) så bör du ha en FA-skatt på dig själv, de flesta som hyr en konsult lär inte vilja vara ansvariga för arbetsgivaravgifter m.m.
Om du hyr ut dig själv genom ditt aktiebolag måste aktiebolaget ha F-skatt.
Okej! Ursäkta om jag är trög. Så nu i början behöver jag bara ha A-skatt om jag förstår dig rätt, eftersom jag bara säljer varor? Är det någon skillnad i rapportering till Skatteverket mellan de två skatterna?
Det är ingen fara. Menar du till dig själv eller ditt bolag? Ditt bolag kan bara ha F-skatt. Är du säker på att du inte redan har F-skatt i bolaget?
Jag hade tagit F-skatt och momsregistrering på en och samma gång (bättre att ha och kunna använda om det behövs). Du får ett beslut om att
ditt företag ska betala debiterad preliminärskatt varje månad när du blir beviljad F-skatt men det kan du ändra till att du ska betala 0 kr i efterhand.
Mitt bolag. Jag håller på att fylla i all info på verksam.se så jag har varken momsregistrering eller valt F-skatt än.
Okej, tack så mycket!
Så du hade valt att momsregistrera trots att jag främst har kostnader? Jag frågade en kompis som jobbar på Skatteverket och hon sa att det var bättre att inte momsregistrera tills jag har inkomster som överstiger mina kostnader eftersom Skatteverket skulle granska mig hårdare och kanske ”böta” mig om jag hade mest ingående moms två år i rad och bara fick tillbaka pengar och inte betalade in något till dem.
I år kommer mina kostnader överstiga intäkterna och troligtvis blir det så nästa år också.
Jag tycker ändå dom skriver ganska tydligt att man ska registrera företaget för moms när man sätter igång att sälja momspliktiga varor. Har dom synpunkter att du inte går med vinst tillräckligt fort måste ju det bli någon diskussion där dom tittar på om du bedriver en seriös verksamhet med framtidsutsikter. Jag har en bekant som gick back i ganska många år. Det blev nog en del mejlkonversation men han klarade sig.
F-skattsedel är bäst att skaffa direkt. Du kan preliminärdeklarera 0 kr så behöver du inte betala in något. Men det är ändå bra när det står på dina fakturor att företaget innehar F-skattsedel.
Jo, det finns det väl? Tycker mig minnas det från när jag startade mitt eget bolag men hittar det inte nu på Bolagsverket. Lawline verkar dock hålla med: Kan man driva AB utan vinstsyfte?
Inkomstskattelagen och mervärdesskattelagen ser olika på det
IL pratar om näringsverksamhet medan ML pratar om ekonomisk verksamhet.
Detta innebär att en verksamhet som är näringsverksamhet enligt IL inte med automatik är en ekonomisk verksamhet. På motsvarande sätt kan en verksamhet vara en ekonomisk verksamhet trots att den inte är näringsverksamhet enligt IL.
Vad gäller svaret i lawline och aktiebolag så säger SKV att frågan om en verksamhet ska anses vara näringsverksamhet eller inte i princip uteslutande avser fysiska personer, inte bolag.