Jag slits mellan olika alternativ för hur jag ska göra med införskaffande av ny förstabil. I nuläget använder jag bilen till att pendla till arbetet ca 3 mil enkel resa och någon resa varje helg som är ungefär 6 mil totalt.
Jag har beslutat mig för att skaffa mig en elbil och har alternativet att ta det som förmånsbil via arbetet. Förmånsvärde ca 6300 men det är då både bruttolöneavdrag och förmånsbeskattning så netto blir det den summan det kostar plus ca 1800 mindre till tjänstepension. I detta ingår allt. Jag behöver inte fundera på försäkring eller ens självrisk.
Mitt andra alternativ är att köpa en begagnad bil ca 3 år gammal för runt 400 000.
Någon som har några kloka tankar om hur jag bör tänka? Tycker det blir mycket i och med att jag förlorar till tjänstepension men samtidigt är det inte roligt att använda 400 000 som kunde varit på börsen och ta risken med att bilen går sönder, strular, tekniken blir uråldrig och den tappar värde snabbt.
För ~400K får du en Kia EV Niro. Kanske inte den sexigaste bilen men helt ny elbil som du kan rulla runt i tryggt och säkert med 7års garanti från Kia. Garantin kommer också skydda dig lite mot värdetapp och du kommer kunna köra den lite längre innan den börjar bli ruskigt dyr i försäkring(pga batteri/dyra reservdelar).
Du bör kunna få en förmånlig ränta om du finansierar ett köp av en ny bil. Begagnade bilar får man ofta ockerräntor för att låna till. Då kan du vara investerad med 300K av dina 400K på börsen om inbytesvärdet på din befintliga inte täcker din insats för den nya bilen.