Tjena gänget. Jag har ett dilemma som är lite jobbigt som jag hoppas jag kan få lite tyckande ang.
Idag har jag en förmånsbil som kostar mig ca 3900 i förmånsvärde. Får milersättning för elbil som totalt ger mig konstant mellan 2000-3000/mån så man kan säga att bilen är typ gratis om man räknar/månad.
Jag vet att jag skattar och förlorar lite pension osv på detta men det hoppar vi över. Samt jag kan inte byta bil. Det är en is.4 business.
Mitt andra alternativ är att ordna bil på valfritt sätt privat. Det skulle då ge mig en ersättning på runt 10k efter skatt i stället och kollar runt lite på bil.
Vad säger ni om det? Vad hade ni gjort?
Jag kör mycket och behöver en bekväm bil.
Kollar jag på en Mg4 så hamnar jag på runt 6k dvs får ett antal tusen över extra på kontot varje månad. Men sitter då fast i tre år med den. Hur hade ni tänkt?
Att byta från Id.4 till MG4 är ju inte direkt ett uppköp i min bok.
Om jag skulle överväga att finansiera privat så hade jag börjat med att utvärdera vilken storlek på bil som är intressant, och hur bra räckvidd etc jag behöver. I klassen så är väl Tesla Model 3 RWD LR med WLTP>70 mil, snabb laddhastighet och bra laddinfrastruktur svårslagen, även innan man börjar titta på hur prisvärd den faktiskt blir.
Andra aspekter på att finansiera privat, förutom sedvanliga bilkostnader:
påverkan på pension
budget för däck, service, rep, försäkring
vad händer om du krockar och behöver bil i arbetet
Exakt. Finns många saker att ta hänsyn till. Frågan är om det är värt med enklare bil för att stoppa undan 5k extra varje månad. För att ta en dyrare bil är nog inte intresserant. Inte heller att köpa bil med take på milen så dödar jag ju värdet så fort