Min cykel har överlevt dag och kvällstid på många ställen i Malmö. Det som man skall undvika är att förvara cykeln utomhus i cykelställ nattetid. Använd cykelrum om det finns eller ställ den i hallen om det går. Annars får man ha en rostig skräpcykel tyvärr.
Hur mycket kostar den cykeln på begagnatmarknaden efter 6 års användning?
När jag fick min cykel stulen så var restvärdet på cykeln nere på 20%. Men försäkringsbolaget gör inga avdrag för tillbehör på cykeln så jag fick lika mycket pengar för saker jag bytt eller skruvat på som pedaler, sadel, själva låset lampor och stänkskärmar. Värt att tänka på om man får sin cykel stulen.
De som finns på Blocket typ 15.000 kr.
Så med din nuvarande (hem)försäkring får du en självrisk om 9000kr (15kkr-6kkr). Då beror det på vad specifik fullvärdes cykelförsäkring skulle kosta och självrisk för den. Detta ställt mot risken för stöld.
Kanske ska böket och tidsåtgången för ens arbete att ersätta cykeln också räknas in. Alternativkostnad ![]()
https://www.solidab.se/blog/products/cykelforsakring/
Kanske finns svaret här?
När jag tittar (slumpmässigt) på länsförsäkringar så verkar just 6 år vara en omvänd sweetspot, där åldersavdraget är som störst men kommer inte öka framöver.
Stulen cykel – anmäl cykelstöld eller skada – Länsförsäkringar.