Här kommer en sak jag har funderat på men inte listat ut. För 6 år sedan köpte vi en Cargobike för typ 30.000 kr. Vi har ingen speciell försäkring på den utan hemförsäkringen gäller. Problemet med den är att de gör åldersavdrag. Det vill säga att om den skulle bli stulen idag, så får vi max 6.000 kr.
Men, det är ju långt ifrån inköpsvärdet på motsvarande lådcykel. En motsvarande cykel idag kostar ju mer än vad vi köpte den för. Går det att försäkra en sådan så att man hade kunnat få en motsvarande cykel?
Det här är något jag har gått bet på, är det någon som vet?
En intressant frågeställning. Om du vill äga cykeln privat och ha den försäkrad via hemförsäkringen gäller det att läsa försäkringsvillkoren noga gällande åldersavdrag. För det skiljer sig hur försäkringsbolagen tillämpar åldersavdrag.
Kundägda försäkringsbolag såsom Länsförsäkringar och Folksam har visserligen åldersavdrag, men också en “nödventil” vid tillämpning av åldersavdrag för ersättning av lösegendom. Helt privata försäkringsbolag såsom IF, ICA, Hedvig och Gjensidige, har det inte, med undantag för Trygghansa.
Så här står det i LF:s villkor (s. 8) :
“Ersättningstabellen tillämpas inte om det skulle leda till oskäligt resultat egendomen värderas då enligt E.4.4 Övrig lösegendom”.
Vad betyder det i praktiken? Det är sannolikt att en ersättning om 6.000kr efter åldersavdrag för ett föremål vars dagsvärde är mer än det dubbla är oskälig. Därför utgår ersättningen istället från vad det skulle kosta att köpa ett motsvarande objekt före skadan.
En försäkring är väl sällan en bra affär utan något man skaffar sig för att skydda sig mot domedagsscenarion?
Är det ro i sinnet du är ute efter köp ett graphene lås istället. Tror få tjuvar har med sig ett extra batteri och två tre extra klingor till vinkelslipen
Inte riktigt ett svar på frågan, men varför vill du ha en försäkring (med förmodligen tillhörande extra premie) som ersätter enligt nypris och inte för vad cykeln du har faktiskt är värd på andrahandsmarknaden?
Här gör jag antagandet att du pratar om nypris, för inte har väl din 6 år gamla cykel ökat i värde?
Sen kanske 6000kr inte ens motsvarar värdet på andrahandsmarknaden, så det kan ju vara värt att titta på ändå.
Exakt detta. Ett lås är bara så bra som det som det sitter fast i. Får de bara med sig cykeln därifrån är det enkelt att i godan ro ta bort det där låset.
Rutinerade cykeltjuvar hittar snabbt GPS-sändare också skulle jag tro.
Man måste också se till att det man låser fast i fyller låsbygeln, om det är bygellås. Skulle tro det är betydligt både vanligare, tystare och snabbare med domkraft än vinkelslip när bygellås bryts upp.
(Överlägset viktigast däremot är att ö h t låsa fast cykeln i något. Våra fastlåsta cyklar har överlevt flera stöld-raid:er där tjuvarna bara stannar till med en skåpbil å lassar in allt som står löst…)
Med risk att föra in ett ”indexfonder är bättre i en tråd om utdelningsaktier”-argument.
”Försäkra bara det du inte har råd att förlora”
Behöver @janbolmeson försäkra en lådcykel för 30000kr?
Nej, jag blev bara förvånad över att åldersavdraget var så stort och att jag min enfald trodde att man kunde ersätta den med en likvärdig. Men du får ju inte tag på en lådcykel för 6.000 kr.
Så det är snarare frågan om försäkringens värde, som jag mer och mer börjar ifrågasätta.