Försäkringsbehov som nystartad enskild firma | Vad tänka på?

Jag skulle gärna vilja få lite råd kring vad som gäller nystartade företag som har bolagsformen enskild firma. Det brukar finnas råd om försäkringsmäklare, men det gissar jag mer gäller aktiebolag där omsättningen är hög. Som nystartad egenföretagare är jag rådvill kring vilket försäkringsskydd jag verkligen behöver från dag 1 och till vem jag ska vända mig. Jag kan även tänka mig att utöka försäkringsskyddet i flera steg, när det börjar trilla in pengar i firman. Så kanske en försäkringstrappa, för den nya firman som saknar allt skydd.

Jag kan tyvärr inte enskild firma, vet att det gäller lite andra regler. Men på ersättningskollen kan man mata in enskild firma som alternativ.

https://www.ersattningskollen.se/

Jag hade nog personligen försökt:

1. kolla med de stora försäkringsbolagen som ofta har paket
  1. Kolla med ett fack som ofta också har företagspaket

Det beror ju på vad du är verksam inom för industri, jurisdiktion och vilka uppdrag och kunder du tar.

Själv hade jag även starkt övervägt att lägga allt i ett AB istället för en enskild firma.

Planen är att byta till aktiebolag på sikt, när jag visat på proof of concept (läs: har återkommande kunder som betalar för sig).

Det gäller konsultverksamhet.

Jag har fått offert från mitt försäkringsbolag och där ingick ansvarsförsäkring och olycksfall och ersättning om något skulle hända under resor (typ kundmöten). Svårt att bedöma exakt vad som krävs. I kollektivavtal finns så många olika delar, så det är svårt att översätta om jag som egen ska börja förhandla och betala för olika moment. Jag gissar också att jag aldrig kommer få lika bra pris som de kollektivavtalade lösningarna. Tänker då speciellt på tjänstepension, där det ofta kan ingå försäkringsmoment.

På min tid hade jag Länsförsäkringar. I mitt tycke väldigt billigt. Det var ansvarsbiten som var det viktiga för mig. Swedbank låg också på samma nivå i princip.

1 gillning

Nyföretagarcentrum brukar ha erbjudanden från några av de vanligaste försäkringsbolagen så du kan få bra rabatt första tiden.

De har gratis rådgivning med många bra tips i uppstarten, samt kurser och mentorprogram beroende på var du bor och om det är intressant.

Jag har Länsförsäkringar och är nöjd med dem både när jag hade EF och AB.

Är man medlem Företagarna eller Småföretagarna brukar det finnas försäkringar till bra pris där också.

2 gillningar

Tack för tips! Bokade möte med Nyföretagarcentrum nu, så får se vad det kan ge.

2 gillningar