Förslag på en bil för 70000-100000 att övningsköra med?

Hej,

Partner ska övningsköra och vill inte göra de i vår suv. Har aldrig köpt bil begagnat, så vet inte heller vad man ska titta på. Enda kravet är automat och liten. Jag vill helst ha så minimalt drift som möjligt.

Några tips?

Kan bilpool eller korttidshyra vara en möjlighet? Tror jag sett att Kinto tex tillåter det (blir gärna rättad om jag har fel).

Låter ekonomiskt suboptimalt att låsa så mycket pengar i en bil bara för övningskörning.

2 gillningar

En Toyota Aygo fungerade för oss gällande samma ändamål.

Förutom att den var oväntat bra på vinterunderlag så såldes den två år senare för samma peng som den köptes in för.

För de pengarna kan personen lika gärna övningsköra på körskola.

4 gillningar

70k på en körkort? Bilen hålls kvar såklart som julklapp :sunglasses:

Jag var nog otydligt, bilen behålls såklart som extrabil

Volkswagen golf, liten och smidig bil :blush:

Fattar inte varför man skall övningsköra i en gammal bil med lägre säkerhet. Ge istället den bästa säkraste bilen till den som tar körkort. Risken att det händer något är ju större när man är ny i trafiken. Den billiga bilen kan någon med mer trafikvana köra.

3 gillningar

Ifall man skadar den gör det inte lika mycket? Sen vill man inte ha döda vinkel varnare, automat och annat skit i början så man lär sig köra på riktigt redan från början.

Precis därför köpte vi en bil just för övningskörning.

Många av sonens kompisar tog körtkort med automat, vilket jag tyckte verkade vara galet.

Men grabben och hans kompisar menade att jag var en dinosaur som inte fattade att utvecklingen gör att automat blir standard och manuell kommer bli undantag i personbilar.

De hånade mig och frågade om jag fortfarande hämtade ut lönen i kontanter och undrade om jag hade hört talas om Internet, swish, krypto, Tiktok osv.

Ja, vad vet jag :blush:

Bra att kunna köra manuellt, det kan underlätta att få jobb.

Har du haft en life lesson? Eller no trust whatsoever? :wink: :innocent: :rofl:

Skämt åsido. När körkortet är taget, liter du på personen då? Tror det nästan är bättre att lära sig i bilen som man kommer att köra senare.

Som en anekdot då. Min storebror hade manuell men inte hans tjej. Blev väldigt meckigt ibland att hon inte kunde köra hans bil…

Alla som inte har någon form av handikapp kan köra med manuell, det är inget svårt och inget större hinder i körkortstagandet.

Min gamla körskollärare för 13 år sen sa att man kan lära en apa att växla och det viktiga och svåra är att lära sig reglerna i trafiken.

1 gillning

Det stämmer men man klarar ändå inte att säkert framföra en manuellt växlad bil om man inte har kört en manuellt växlad bil förut, och man får inte heller om man har ett “automatkörkort”.

1 gillning

Allteftersom bilparken byts ut till automatare blir det färre och färre som kan köra manuellt. Nån dag i framtiden lär vi nog ta bort det kravet och endast ha körkort utan A eller M.
Se på USA, finns inga körkort som visar att man inte får köra manuellt.

Blir på eget ansvar. Finns ju lagar som säger att du måste framföra fordon på ett säkert sätt och kan du inte växla manuellt och kör som en clown lär du åka dit för det istället.

Jag hoppas att det innebär att de som har “vanligt” körkort blir de som kan köra de allt färre manuellt växlade bilarna.

Är det inte bättre att köpa en manuellt växlad bil så partnern lär sig koppla och växla också?

Misstänker att ni siktar på automatkörkort, men är det inte dumt att låsa sig vid automat när man ändå ska lägga de pengarna som det kostar att ta ett körkort?

2 gillningar

Förhoppningsvis utan att döda någon först. Om alltför många inte tycker att det är så noga att ha tränat först ökar risken att även de som inte borde försöker framföra en manuellt växlad bil.

Det tror jag också, speciellt med tanke på elektrifieringen.
Dock synd att vara låst vid att tex inte kunna låna grannens bil om den egna går sönder osv. Vi lär ha många manuellt växlade bilar ett bra tag framöver.

2 gillningar