Jag funderar på att köpa en liten, gammal och lite lagom skruttig bil som tonåringarna kan övningsköra med. Anledningen är att familjens ordinarie bil har automatlåda och barnen vill ta körkort för manuell växellåda. Dessutom ser jag hellre att eventuella incidenter under övningskörningen sker med en ”slit-och-släng-bil”.
Bilen behöver vara trafiksäker (klara besiktning) och hålla ihop i ca 3-4 år. Däremot kommer vi inte göra långresor eller köra motorväg (mer än nödvändigt) med den.
Budgeten är 15 000 - (max) 35 000.
Vad bör jag leta efter? En Toyota, Nissan, Kia, Volkswagen eller något annat?
Finns det någon övre gräns för hur många mil som den får ha gått för att inte vara i för dåligt skick?
Spontant tänker jag Toyota Corolla från runt 1995-2000 med runt 10K mil på mätaren för upp till 20Kkr
Tillräckligt gammal för att ingen vill ha den som vardagsbil, vilket gör att den är billig. Men ändå tillräckligt stabil och tålig för misshandel just som övningskörningsbil.
Jag skulle säga att det generella skicket spelar lite mer roll om man letar 20-25 år gamla bilar. Är det för mycket rost är det ju ett större problem än en högmilad motor.
Så miltal är bra att utgå ifrån men du måste kunna göra en egen bedömning eller ha med någon som kan göra det från fall till fall.
Annars är ju Corollorna kända för att göra tiotusentals mil med rätt service
Jag brukar föreslå Toyota pga bra kvalitet och rimligt vanliga. Dom har dock bra andrahandsvärde. . Verkar som rimliga bilar blir 2000 till 2005 med max säg 13.000 mil. Kanske En yaris , Skoda Fabia , vw polo eller liknande. (Beg bilar har blivit dyrare.) Jag skulle inte köpa ovanlig typ pga större risk för svårt hitta beg delar vid behov. Ej heller äldre lyxigare bil som ofta är billiga( pga stor risk för dyra reparationer). Ha en bilkunnig vän att kolla bilen om du inte kan själv. Bilar är ofta riktigt dyra att reparera med lite otur. Enligt min erfarenhet har äldre beg bilar ofta något inte uppenbart fel som gör att den säljs. En kunnig person kan oftare undvika citronerna.
Jag köpte en Saab 9-3, årsmodell 2001 till grabben att övningsköra med.
Rinner igenom besiktningen varje år med blankt papper.
Själv blev jag så förtjust i bilen att jag sålde Chevan och behöll Saaben.
Lite törstig i stadstrafik men i övrigt låga kostnader.
Skulle vilja slå ett slag för Renault clio från 2006 och framåt.
Har själv en från 2011 med 9k mil på mätaren som vi köpte för 38.000. Haft den i ett år nu utan bekymmer.
Men tänk på att den har kamrem som ska bytas var 6e år.
Ja. Dom är inte jättebra mot rost. Kolla plåtskarvar etc utvändigt. Helst inga påbörjade rostskador (eller bra argument för prutning). Kolla helst också under. Mycket Gravrost där är obra. gör även ev reparationer svårare pga svårmeckat med gravrost. Väldigt bra om den någon gång blivit rosskyddsbehandlad.
Enligt yngste sonens körlärare rekommenderar åtminstone den körskolan (vet inte om det är en allmän uppfattning bland körskolor idag) att börja övningsköra med automat och lära sig använda manuell låda senare, om man bara har tillgång till automatväxlade bilar för privat övningskörning.
Motiveringen var att det är bättre att fokusera på trafik och allmän hantering av fordonet i början och att det brukar gå relativt snabbt att lära sig använda manuell växellåda senare, när man redan kan köra bilen skapligt med automatlåda.
Även jag rekommenderar Toyota, men av en annan anledning. Alla manuella toyotor jag har kört har haft ganska brutala kopplingar. Oavsett om de är slitna eller inte. Så lär man sig hantera kopplingen ordentligt.
Dragläget är ganska binärt och oförlåtande om jag jämför med andra märken jag har kört.