Det börjar bli dags att byta ut vår Volvo V70 från 2005.
Vi ser bilen som ett transportmedel, inget annat. Det vi söker är en begagnad bil med låg TCO att äga i typ 10 år. Vi båda cyklar 95% av tiden till jobbet så vi kör inte bil så mycket, max 1000mil om året (90% under 20km) Inga skidresor eller liknande. Två vuxna, troligen ett barnbarn om några år så fästen för bilbarnstol är krav. Gärna en kombi då vi ofta kör trädgårdsavfall till tippen. Bor i villa så möjlighet till laddning finns om hybrid blir aktuellt,
Låg TCO är viktigaste parametern.
Ge mig tips på bilmodeller att titta vidare på.
Varför börjar det bli dags att byta ut den? Laga om nåt är trasigt. Det bli nog billigast. Både just nu och totalkostnaden över tid.
Även min åsikt, men min fru börjar gnälla på att den är uråldrig. Jag har lyckats fördröja det redan i ett par år men nu går det nog inte längre. Det räcker att en lampa går sönder så börjar diskussionen om igen.
Alltså är det en av er som ser bilen som lite mer än ett transportmedel. ![]()
En Toyota Auris-kombi, hybrid.
Går i princip aldrig sönder. Dock kan ni behöva lägga lite mer än 100 tkr, men åas är värdeminskningen väldigt låg.
För dom pengarna får du knappt nåt, mest skrot.
Auris har nämts i många biltrådar har jag för mig. Ska kolla in den modellen.
Har kört fyra olika Ford Focus i många år. Går sönder och rostar numera som normalbilen, men är billig att laga och har många gemensamma delar med Volvo v50 upp till när den försvann. Orkar man dessutom byta bromsar od själv blir den riktigt billig fördelat på uppåt +30.000 mil.
Tror du får en 2017/18 i det prisintervallet.
Dock, om du köper den snåla Ecoboostbensinaren så kolla när kamremmen ska bytas (10 år/24.000 mil på min modell -15. Kostar runt 20tkr om det inte redan är gjort. Gjorde själv den missen men nöjd annars när den drar strax över 0.5 bensin i en medelstor kombi