Vilken förstabil för 25000:-?

Hej,

Sonen gick ur gymnasiet våras och har börjat jobba för att spara pengar och tanken är att börja plugga nästa höst.
Det är ca 12-13km till jobbet och han kör moppe men börjar omvärdera färdsätt allteftersom vädret blir ruggigare och har börjat titta på bil budget ca 25-30000:-.
Krav: billig i drift och pålitlig, inga andra krav.

Vilka modeller ska man titta på för att hitta något som antingen håller värdet skapligt och förhoppningsvis inte medför alltför dyra reparationer och kan säljas för i princip samma peng om ett år alternativt har låga fasta kostnader så den går att behålla under studenttiden?

Vilka märken/modeller ska undvikas?

2 gillningar

En Toyota eller en Skoda…

Tyvärr vill 18 åringar ha en häftig bil, men dom kostar i inköp samt drift…

7 gillningar

Han är sparsam på gränsen till snål (ekonomisk) och tittar inte på nån häftig bil.

6 gillningar

Kika på en Toyota Aygo. Ägde en sådan länge och väl och hade inga problem med den under de 5 år jag körde den. Billig som tusan, men absolut noll stilpoäng.

7 gillningar

Toyota eller Mazdas mindre modeller ger troligen chansen till ett problemfritt ägande.
Dock har alla bilar i 25000:- klassen några år på nacken så det är lite av ett lotteri.

4 gillningar

Ping @Skogstomten på en fråga jag inte tror vi har haft uppe?

Bara en tanke fungerar inte en V70? Vi sålde ju vår 2009 för typ 40.000-ish för / år sedan. Tänker att jag som förälder förmodligen chippat in skillnaden för den extra säkerheten.

6 gillningar

Min första skitbil var en Audi A80 för 5000kr. Startade den med en skruvmejsel. Har man inte så höga krav på bilen så går det att komma billigt undan. :joy:

Slår ett slag för Volvo (jag också) och Saab annars.

7 gillningar

Sätter man sig i en aygo frivilligt så är det klart och betalt vid en krock. Fan samma burk som mopedbilar. Sämsta skit jag kört. Hade en som lånebil en gång. :rofl:
Lite större modell vill man nog ha med lite säkerhet.
För 20-25 tusen hade jag letat upp nån volvo. Driftsäkra och håller värdet väldigt länge. Enkla att skruva med och hyfsat billiga delar.

4 gillningar

Definitivt en äldre toyota rekommenderas. Kollas noga avseende rosten. I övrigt rullar dom på till dess man tröttnar på dom. Köp en manuell bensinare som är ordentligt servad.
Ex en Aygo, corolla eller Yaris. ca 2002 som äldst och max 16000 mil bör man kunna hitta för 25.000 . Jag skulle helst ta en 1,3 liter eller 1,6 . Jag kan inget om 1.0 liters motorerna men bör bli rätt plågad vid högre fart.

1 gillning

Väldigt svår kombination :wink:

Helst hade jag letat efter någon lågmilad <8000mil japansk eller koreansk bil i så fall. Alternativt Någon VW Polo, Seat Ibiza eller Skoda Fabia. Men just nu säljs de billiga godbitarna väldigt snabbt.

Här är lite inspiration både osålda och sålda som passerat mina ögon senaste 10 dagarna.:

Går man upp lite till 50000-80000kr vilket jag rekommenderar så kan man få nåt sånt här:

6 gillningar

Kan rekommendera Saab 9-5, så kan du som förälder också känna dig lite tryggare. Har själv kört Saab sedan -97. Sällan haft några problem öht, även om de gått lite längre.

3 gillningar

Alltså är han frisk och kry?
19 bast ungefär?
Vägen är tillräckligt bra för moppe?
12 km, inte 12 mil eller så?

Man får jäkligt bra kläder i Gore-Tex för mindre än vad en skrotbil kostar att driva runt ett par månader. Så kan man välja att sitta på en moppe eller ta cykeln som en man. :sweat_smile::disguised_face:

Just saying…

11 gillningar

Är det såpass viktig med lågmilad? Det är ju väldigt gamla bilar du länkar. Med ofta motorer som drar mer och är betydligt mer osäkra vid krock.

Är det dumt att gå upp till 12-14 000 mil och istället få en lite nyare bil? Finns det någon bra formula man kan förhålla sig till?

Hade en nissan almera 4 år årsmodell 2005 den bara fungerade sålde den för 4500 kostade mig inköpspris 12000 - 4500 / 4år. 1 nytt avgassystem kostsde jag på den.

1 gillning

Jag stämmer in bland de som rekommenderar en säkrare bil. Jag hade inte satt mig själv, än mindre mina barn i en gammal Aygo eller liknande. Hade jag haft den budgeten så hade jag letat efter en gubbkörd Volvo S80 årsmodell 2004-2006, manuell med 2.4L sugmotor (140-170 hk) med så lite utrustning som möjligt. Beprövad konstruktion, delar finns i drivor i hela Sverige och du kommer inte ha några problem med att hitta en mekaniker som kan fixa eventuella problem som kan uppstå om du har tummen mitt i hand själv. Exempel på en sådan som skulle kunna vara intressant: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

2 gillningar

Nja nu var ju i fokus på komfort och krocksäkerhet. Sonen kör ju dessutom moppe idag så gissar att det inte är motorvägskörning eller liknande. :wink: Så jämfört med moppe är ALLA bilar krocksäkra :+1:

Sen gissar jag att TS son inte skruvar själv så därav att den ska vara pålitlig för att undvika reparationskostnader. 25 000kr för en bil är ALLTID ett vågspel.

När de börjat gå mer normalt säg +15000mil så börjar tillförlitligheten bli sämre. Ofta är större/nyare bilar också dyrare konstruktioner som dessutom blir törstigare.

Så genom att gå ned i storlek och sikta på få mil så hittar man ofta välskötta, okomplicerade, pensionärskörda bilar med låga driftskostnader. (Med avseende på delar, däck, försäkring, bränsle, skatt osv).

Sen tycker jag det ofta är för liten skillnad/avdrag för ökande mil. Så därför föredrar jag alltid att leta efter lågmilare och tar istället någon äldre bil. Man ska också tänka på att det ofta handlar om “generationer” när man går ner på modellnivå Så tekniskt kan t ex en Fabia vara samma bil t 2007-2017.

Så i ett sådant här fall blir det alltid en avvägning mellan olika egenskaper man värdesätter.

2 gillningar

En gammal Volvo V50 med dieselmotor borde väl gå att klämma in i budgeten.

2 gillningar

Jag kan inte mkt om bilar, men kör själv en 24 år gammal passat. 4hjulsdriven (bra på vintern)
Har rost, problem med centrallåset när den blir blöt, och dricker lite olja.
Men säker, stark motor (v6), och har aldrig svikit mig. Haft den i 5 år nu, så på den tiden har det krävts lite dyrare rep. tex kamremsbyte.
Men mtp att den kostade under 20’ i inköp har den varit en riktig pärla! Ser att 5år yngre nu kostar ca vad jag gav för 5 år sedan, och tittar själv åt det hållet nu när den här behöver bytas pga osmidigt med cebtrallåsbrsvär i baksätet när tillökning kommer i familjen.

1 gillning

Köpte en Toyota yaris för 25000 som extra bil för 6 år sedan. Mitt ex har den nu och den har inte behövt repareras mycket. Trumbromsar bak och kamkedja som inte går sönder om oljan är bytt efter ordning. Var en 2005:a, de gjorde ett facelift året efter.
Burkig och lite högvarvig på landsväg.

1 gillning

En diesel ska TS absolut inte köpa om bilen främst ska användas för korta sträckor, i synnerhet inte en med partikelfilter. En S40/V50/C30 kan vara en bra bil, de blev rejält mycket bättre efter 2006 då flera barnsjukdomar rättades till. Men i så fall med 2.4 bensin.

2 gillningar