Tips på bil till äldre

Frågar åt en äldre bekant som behöver ny bil och söker tips på märke, modell och årsmodell.

Vad skulle ni rekommendera för typ av bil till en person som kört bensin/diesel hela livet och kommer att köra i max 10 år till.

Mycket små korta resor, med en och annan längre körning på cirka 50mil tur och retur.

Inget behov av att dra tunga saker. Behov av mellanstort lastutrymme för enkel frakt till åvc och inköp av enstaka otympliga saker.

Laddmöjligherer går att ordna. Lite värre med att lära sig nytt och anpassning för elbil.

Låter som att en hybrid skulle passa perfekt.
Du anger ingen budget eller ny/beg preferens, men kanske en BMW 330e Touring skulle passa?

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/3-serie/bmw-3-serie-touring/bmw-3-serie-touring.html

Förra gen. med mer fysiska knappar än skärmar kanske passar bättre.
Ex. beg:

1 gillning

Tråkigt svar, Toyota Corolla (kombi?)?

1 gillning

Gav ingen budget, men runt 200 000 för en bättre begagnad bil.

Tittade lite på blocket och såg Skoda Kamiq, såg spontant ganska vettig ut. Någon som har erfarenheter kring en sådan?

Tack. Såg ut som ett bra alternativ.
Vet du om man ska satsa på någon speciell årgång för att undvika/få med något speciellt?

Något att överväga är att en lite högre bil är lättare att kliva i och ur. Exempel på bilar de äldre i min närhet har ägt efter 75 års ålder är Renault Modus (Nissan Note är “samma bil”) och en Lexus hybrid-SUV.

1 gillning

Toyota hybrid är även mitt (tråkiga enligt alla bilnördar) tips. För 200’ får du nog ingen nyare Corolla, däremot en tre fyra år gammal Yaris, om storleken räcker.

1 gillning

Nej det kan jag inte påstå att jag vet. Modellens claim to fame är väl ffa. problemfrihet och att den är snål på soppan, särskilt i stadstrafik.

Exempel: Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. Går säkert att få något nyare/rullat mindre om man kan tänka sig halvkombin istället för kombi.

Ja jag har ett ett par bekanta som gillar just Toyota Yaris. Den ene är inne på sin fjärde. Strular typ aldrig. Hans hybrid drar 0,33 på landsväg.
Den andre bekantingen har just köp en ny. Gamla Yarisen som är gammal nu går som andrabil. Inte jättestort bagage dock.

Vilken hybrid-Corolla/Auris som helst.

Köper man en runt 5 år gammal så lär den utan vidare hålla i tio år till.