Förslag på Obligationer inom Tillväxtmarknaden

Hej
Har förstått att Obligationer kan vara en bra investering som man kan vikta över till från aktier.
Har Ni några bra förslag på Obligationer inom tillväxtmarknaden samt…kan man köpa dessa tex Avanza?

Normalt brukar man ha räntor i portföljen för att få ner risken från aktier, obligationer i tillväxtmarknader låter åt andra hållet väldigt riskabelt, vad är syftet med dom?

1 gillning

Tänk på att obligationer är en helt annan produkt än räntefonder.

Köper du en obligation (med en någorlunda säker motpart) och behåller den tills den går ut, då är det att betrakta som riskfri ränta (ungefär som bankkonto).

Räntefonder stiger när räntorna faller och sjunker i värde när räntorna stiger. Det gör räntefonder till en spekulation i att räntorna kommer falla.

På en svensk depå är guld en stabilare värdebevarande tillgång än räntefonder.

Tanken med obligationer i tillväxtmarkanden, är en del i min “lekhink”.
Men har ingen kunskap av vad för obligationer som finns etc, därav min fråga :grinning:

Har redan guld och räntefonder - följer hink principen.

Har du några förslag på obligationer?

Vet inte om Bolmessons har haft nån video ang obligationer…vill lära mig mer ang detta.

Okej,

Här finns mer info om hur obligationer fungerar:

Skulle rekommendera att börja med en High Yield räntefond (räntefonder investerar i obligationer) om du vill prova att spekulera i lekhinken, tex denna: Fondguide | Avanza

Att köpa en noterad obligation brukar kosta minst 1Msek och du får ringa Avanza för att genomföra köpet. Här har du dom som för tillfället finns tillgängliga hos Avanza: Obligationer | Avanza