Sprang över en kommentar som gjordes i ett inlägg som Utdelningsjägaren gjort på FB.
Det skulle ses som ett tips och en riskspridning.
Kommentaren fick ganska många “tummen upp” men få följdfrågor.
Se nedan citat från kommentaren.
Vad missar jag här gällande risk och kan man få 6,85% i dagsläget (dvs med nuvarande ränteläge)?
“Du har aldrig funderat på att ta in obligationer i portföljen som riskspridning? Obligationer som är kopplade till 3 månaders stibor?
Jag har själv Nobo banks obligation som ger 6,85 % ränta stibor 3 m + 4,75 %.
Den ger nu 21 500 kr i räntekupong varje kvartal.
Har du den belånad på ett ISK konto så är skatten bara 9700 kr samtidigt som du får 86 000 kr i räntekuponger.
Den jag har täcker alla mina kostnadsräntor och hyran på lägenheten eftersom räntan jag har på lånet för obligationen är 2,75 %”
Risk att du förlorar pengarna. Bättre med obligationsfonder. Hur ska du bedöma risk i enskilda företag? Framför allt om de inte har bedömts av nåt rating-institut. Har de det är de väl så etablerade att de knappast behöver (Edit: små) lån från privatpersoner, gissar jag.
Många obligationer har stora minimumposter på t.ex 100000 euro vilket gör gör att småsparare inte kan investera i dem och samtidigt få en riskspridning.
Så gott som alla större företag tar upp obligationer, och huruvida det är privatpersoner eller institut som investerar i dessa är helt irrelevant.
Du kan t.ex låna ut USD till Swedbank med en kupong på 7.75% (en s.k Tier 1 med oändlig löptid som ligger långt ut på riskskalan i olika former av obligationer). Ganska etablerat företag med bra rating.
…liten uppföljning på den specifika obligationen. Det är en AT1 (Additional tier 1) vilket betyder att den är långt ut på riskskalan. AT1-obligationer kallas även hybridobligationer då de räknas in i balansräkningen på företaget på ett helt annat sätt och i kriser kan omvandlas till aktier eller rent av förlora sitt värde helt, på ett sätt som är fördefinierat i prospekten. De har även i teorin oändlig löptid vilket ger än mer risk, även om de typiskt återkallas. Debaclet med Credit Suisse för några år sedan vars AT1-obligationer blev värdelösa skapade en insikt på marknaden om att riskerna inte bara är teoretiska.
Marginalen bank hade en liknande situation för något år sedan även om de redde ut det, värdet på de obligationerna föll med 90% på marknaden, och i slutändan tror jag Marginalen återköpte för 55 öre per krona eller så
Ja, jag uttryckte mig slarvigt. Du uttryckte det bra själv:
Det jag menade (men inte alls skrev, inser jag nu) är att då det ofta är (för) dyrt för privatpersoner, så ska man akta sig för företag som vänder sig till privatpersoner med önskemål om mindre summor. Tänker då specifik på ett företag som ibland annonserar i Aktiespararen om att de vill låna 25.000:- till ca 7% ränta, men finns säkert fler där ute. Slogs faktiskt inte ens av tanken att det finns privatpersoner som köper obligationer för
Men så klart finns det personer med så djupa fickor. Dock inte i min umgängeskrets
För ca 15 år sedan drog jag samma slutsats som TS att: wow räntan är ju grym, stadigt kassaflöde. Men det var just kopplat till ett bolag och då har du risken att det bolaget inte går bra och då får du kanske en förlust på 50% eller 100% vilket gör 7% avkastning orelevant.
Har du tur klarar företaget betala räntan. Men många företag i höga räntespannet är nog redan på glid ekonomiskt, annars hade de ringt banken och fått 5% ränta eller fått en nyemission tecknad så aktiesparare riskar sina pengar utan ränta mot framtida avkastning.
Obligationer är inte långsiktiga investeringar. Det är en mer riskfylld ränteplacering än bankkont fast utan insättningsgarantin. Obligationsfonder är ett listigt sätt för fondägaren att plocka en avgift för en avkastning lika bra som fasträntekonto.
Går man via en förmögenhetsförvaltare så kan de dela upp en obligation på flera kunder. Har själv nyttjat en som delade upp i 50’000 kr delar. Framförallt säkra och väldigt likvida fadtighetsobligationer strax för 2020. När jag väl ville komma åt kapitalet typ 2021-2022 så var de inte lika likvida längre. Den säkra “räntan” blev dessutom bortförhandlad på flertalet obligationer. Någon 50 tkr andel behövdes säljas för 15 tkr så inte speciellt säker investering. Extremår under pandemin och strax därefter men uppenbart inte alls lika säker investering som jag hade fått intrycket utav.