Vad tror ni om denna placering?
Vad finns det för risker och fallgropar här jämfört med ett vanligt sparkonto som ger maximalt 4 % av året?
Inte säkert du får tillbaka pengarna. Bankontot är statligt garanterat i alla fall nominellt.
För att vara korrekt så sparar du inte till 7% ränta. Du investerar i en företagsobligation med en kupong på 7%, dvs det är en produkt med risk eftersom hela kapitalet kan förloras om företaget inte klarar av att betala tillbaka.
Jag investerar ganska friskt i riskabla obligationer på euromarknaden, men detta prospekt skulle jag definitivt säga nej till. 13 miljoner till ett företag som haft omsättning på runt 1 miljon de senaste åren…
Låter ju ingen vidare om man riskerar förlora hela insatt belopp. Då kan man ju nästan tjäna mer pengar på börsen till en annorlunda risk.
Står så här: Betalningsgaranti från moderbolaget Karebybolagen Holding AB
Man annonserar i bland annat Affärsvärlden och på fler ställen. Kanske behövs det skärpta regler för hur lite mer komplicerade produkter får annonseras
Jag vet inte, tycker det verkar glasklart att det är en obligation.
Garanterar ett företag så är det rätt givet att det kan resultera i förlust. Företag kan ju upphöra att existera.
Obligation är ingen särskilt komplicerad produkt, det är i princip ett lån och grunden i finansiering av företag och en enormt stor marknad. Dock brukar inte privatpersoner investera i detta då det typiskt kräver stort kapital. Det blir typiskt omöjligt för en privatperson att vara tillräckligt diversifierad om man inte har väldigt mycket pengar. Istället investerar man i fonder som investerar i dessa obligationer.
Att ett koncernbolag finns som en betalningsgarant betyder inte att pengarna är säkra, det betyder bara att du måste titta på koncernens ekonomi, och fundera på hur bra koncernen kommer utvecklas om det lånande dotterbolaget får problem.
Varför skulle detta inte vara ett obligationslån och vad är det som inte är glasklart? Ett obligationslån kan till och med ges ut utan några säkerheter.
Detta om man har en stark balansräkning, typ Volvo, Alfa Lavall etc.
Det var ju det ja sa? Det är glasklart. Förstår inte varför du svarar mig?
Ursäkta, jag läste fel.
Ja, du. Om jag förstår rätt så ger man ut ett obligationslån på 13 miljoner mot säkerhet av borgen från moderbolaget. Detta bolag har enligt senaste bokslut ett Eget Kapital på 2,4 miljoner och Obeskattade reserver på 1,5 miljoner. Borgen täcker alltså inte på långt när obligationslånet.
Nu kommer företaget förhoppningsvis att investera i saker som ger vinst, så det kan gå bra. Samtidigt är ju 7 procent extremt högt. Man kommer inte direkt att kunna investera pengar i bostäder inom 85 procent av ett belåningsvärde direkt…
Risken är alldeles för hög för mig. Jag skulle aldrig satsa mina surt förvärvade pengar i detta. Men visst, det kan gå bra, men risken är extremt mycket högre än typ AMF räntefond eller något annan räntefond. Sparar du på ett bankkonto med insättargaranti har du ingen risk alls.
Din åsikt om företaget skulle förbjudas att annonsera i Affärsvärlden förstår jag inte alls. Vi lever i ett fritt land och inte i Nordkorea. Det är du som investerare som har ansvaret för att sätta dig in i huruvida erbjudandet är attraktivt eller inte. Har man en hög riskprofil kan detta säkert passa en och annan.
Jag tror det är bättre att du investerar i någon högräntefond för dom investerar ju i obligationer och då får du exponering mot flera lån och mycket bättre diversifiering
just my 2 cent
Är det Michael Milken som ställt ut obligationen? kan jag undra skämtsamt.
Han skulle inte ställa ut obligationen, för låg risk… Han köper obligationerna till 10% av värdet när företaget genomgår en rekonstruktion.
Devisen är väl att man inte ska investera i något man inte förstår sig på.
Klart vi kan ha mer regler för hur detta får annonseras.
Men det är också fritt att röka, snusa, dricka en liter vodka om dagen, ta sms lån.
Till och med statliga Svenska Spel försöker få medborgarna att spela bort sina pengar.
I slutändan måste alla ansvara för sina egna handlingar.
Jag skulle köpt bankaktier istället. De ger ca 7% utdelning.
Tack för tipset. Jag ska bli som Michael Milken.
Distressed debt FTW Börja med denna, 40% rabatt med återbetalning om bara några månader. 250% yield to maturity om jag räknar rätt. Ingen minns en fegis
https://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/baltic/microsite?Instrument=XTALPRFB062525A
Jag är lite nyfiken men vet ingenting.
Finns det nån grundkurs i obligationsfonder så får folk gärna peka mig dit (sökte här i forumet men hittade bara 2 trådar med specifika frågor - som jag inte kände mig helt bekväm med att kapa)
Det jag funderar på är:
a) när jag väl tittat på obligationsfonder tidigare tycker jag att de svänger nåt enormt och jag begriper inte konkret vad det innebär…är det helt enkelt så att ganska ofta kommer låntagaren misslyckas betala tillbaka?
Tittar jag på random obligationsfond som https://www.carnegiefonder.se/fonder/obligationsfond-a/ så ser jag att de gått Plus 9.85% på 1 år men Minus 2.83% på 3 år.
och då undrar jag hur det där minusresultatet hände. I förenklad form. Typ “X av Y låntagare kunde inte betala tillbaka”
b) funderar på jämförelser med de mer säkra obligationsfonderna - går de också minus vissa år?
Nej det är för att räntan på de kvarvarande löptiderna har ändrats.
Tänk att en obligation är ett lån som ger den som har skuldsedeln rätt att få tillbaka pengarna.
T.ex. jag lånar 100kr av dig som den som äger skuldsedeln får tillbaka om 2 år i form av 110kr.
En årlig ränta på knappt 5%. Både 1 år långa och 2 år långa räntepapper handlas till en årsränta på ca 5% vid denna tid.
Men om 1 år så har räntan gått ner till noll för 1 år och 2 år långa lån. Plötsligt kan du sälja skuldsedeln till någon för 110 kr. För skuldsedeln är att jag ska betala tillbaka 110 kr om ett års tid.
Skuldsedeln har helt enkelt gått upp i pris (räntan gick ner till noll) och haft en avkastning första året på 10% istället för de 5% som du köpte den för.
Nej! Denna obligationfond innehåller enbart oerhört säkra papper. Gå in på Avanza och titta på fonden. Scrolla nedåt så ser du de största innehaven.