Obligationer för småsparare

Hej alla kloka!

Jag är intresserad av att komplettera mitt sparande i aktiefonder och bankkonto med mer räntor för diversifiering och stabil avkastning.

Helst hade jag velat köpa företagsobligationer med 2-5 års återstående löptid och hålla dem till förfall. På det sättet hade jag kunnat eliminera ränterisken som annars finns i en “vanlig” räntefond.
Nu handlas ju obligationer dock i poster om ca 1 mkr vilket gör det svårt att få en vettig riskspridning som småsparare.

Finns det någon fiffig lösning på det?

1 gillning

En eller några vanliga räntefonder?

2 gillningar

Nu är detta ett svar långt ut på riskskalan så sluta läs om ordet junkbonds ger dig dåliga vibbar.

Mintos har börjat med fractional bonds. Det betyder förenklat att de sätter upp en SPV som äger obligationen, och man köper sedan andelar i denna. Långt ut på riskskalan säger jag då Mintos kommer från världen av p2p/kreditinvesteringar i företrädesvis Baltiska och östeuropeiska högkostnadskrediter, och nu i uppstarten främst fokuserar på obligationer i just dessa företag. Vad jag förstått av enkäter så siktar de dock på att röra sig nedåt på riskskalan och kanske t.o.m Svenska obligationer i förlängningen (De obligationer de haft hittills är LV0000860146, DE000A3LL7M4, LVX0000CIUZ2, XS2378483494, XS2231806394)

Köp helt enkelt en räntefond inriktad på företagsobligationer, där snittdurationen är 2-5 år, och håll räntefonden lika länge. Det blir likvärdigt som om du skulle köpa obligationerna direkt och hålla till förfall. Se min förklaring här:

Förslag på räntefonder inom denna kategori (se även min räntetriangel) är AMF Räntefond Lång, Storebrand Global Företagsobligation, Handelsbanken Företagsobligation, Avanza Ränta Global.

2 gillningar

Tack för ideer!

Jag har läst om räntetriangeln mm, och det jag letar efter är något som ger bra avkastning, men jag skulle vilja slippa ränterisken.

Köper jag en obligation idag med en fast kupong på x% och räntan sedan går upp så påverkas jag inte (om jag inte behöver sälja den förstås). Men köper jag en räntefond så förlorar jag pengar?

Tittar man på historik på tex Storebrand Global Företagsobligation så ser det inte ut att stämma? Genomsnittlig duration ska vara 4-6 år och utveckling på 5 år är +0.19%.

Om du köper en räntefond med samma snittduration som obligationen och håller den lika länge så förlorar du inte heller pengar, effekten blir samma.

Enligt Morningstar är durationen i nuläget 4,10 år. Om det är för mycket så kan du ta en annan fond med lägre.

EDIT: Förlåt, nu förstår jag vad du menar. Om vi tänker att snittdurationen legat kring 4 år var det alltså obligationer utfärdade efter covidutbrottet feb-mars 2020 som förfaller nu. Marknadsräntorna låg då nära noll, så det är inte alls förvånande att utvecklingen på 5 år är så låg.

1 gillning