Kan någon en gång för alla pedagogiskt förklara Räntefonder?

Jag läser om det, jag har frågat AI, men det klickar aldrig helt.

T.ex. så förstår jag inte hur det stadigt kan gå ner i många många år. AMF Kort gick kontinuerligt ner från 2015 till nästan 2023. Gick inte tillbaka till samma nivå förrän sent in på 2023. Det är 8 år. Ska inte det bara följa räntor? Vet att räntan var nästintill 0 under denna perioden men hur kan räntor vara negativa? (lite hyperbolisk här, vet att det även inkluderar andra former men väljer att ställa frågan lite nerdummat för att få lite nerdummade svar)

Förstår inte värdet av räntefonder när det ser ut som att det går lika bra som ett sparkonto när det går bra men går betydligt sämre (förlorar pengar) när det går dåligt. Vad är poängen?

Det känns nästan som att det är ett sätt för investerare att få en kick av att pengarna är på marknaden och inte på ett tråkigt sparkonto, när i praktiken det inte finns någon poäng i det. Jag har säkert fel men det är så det ser ut för mig.

Kan ni vänliga själar en gång för alla göra ett tappert försök i att utbilda dumma lilla mig att förstå räntefonder.

6 gillningar

Ta räntefonderna som steg 2. Vi börjar med det enkla.

Förstår du vad en obligation är? Kan du förklara med egna ord vad du tror en obligation är?

2 gillningar

Följer denna tråd,

Har själv kollat RT-avsnitt, försökt läsa, fattar inte hur en räntefond som AMF Kan gå negativ under så lång tid.

2 gillningar

Korslänkar till denna tråden:

2 gillningar

Specifikt den fonden eller en räntefond generellt?

På hög, och simpel, nivå förstår jag att det är att man blir långivare till vem det nu är som utfärdar obligationen - företag, staten, o.s.v. Du får ränta under tiden du lånat ut pengarna och sedan får man det nominella värdet tillbaka. Men aldrig handlat med obligationer så detta är bara min “förståelse” av det men har ingen praktiskt erfarenhet av det.

2 gillningar

Precis, det är en form av lån. Mer specifikt ett “värdepappersifierat” lån.

Tänk nu att jag ställer ut obligationer som du köper. Mitt företag Ugglor i Mossen AB behöver pengar. Jag säljer till räntan 5% per år och durationen 2 år. Det betyder att du får tillbaka pengarna om 2 år.

Vad händer om du behöver ha tillbaka pengarna om 1 år?

4 gillningar

AMF Kort och andra korträntefonder håller framför allt penningmarknadsintrument såsom Statsskuldsväxlar och Certifikat med kort löptid. Och utöver detta en del ’floaters’, obligationer med rörlig ränta. Detta innebär att räntan är mångt och mycket kopplat till Riksbankens styrränta och Stibor. Tidsperioden du refererar till hade till stor del negativ ränta vilket innebar att även avkastningen på dessa instrument var negativ. Varför köper då någon fondandelar som ger negativ avkastning? Som småsparare så var det naturligtvis mycket bättre att lämna besparingarna på konto där man fick noll i ränta. Dock finns det professionella investerare, såsom företags Treasury, som inte kan lämna sin överskottslikviditet på bankkonto då det skulle spränga deras kreditlimiter, insättargarantin räcker inte långt för dom. Det var denna typ av investerare som framförallt var tvungna att placera i dessa fonder trots att detta ’stensäkert’ gav negativ avkastning. Dessutom så hade större företag negativ ränta på sina konton hos bankerna så en en fond kunde ofta vara det ’minst sämsta’ alternativet.

1 gillning

Räntefonder äger obligationer. En enkel obligation kan vara ett löfte om att betala 105 kr om ett år.

Priset beror på vad för avkastning köparen kan få på andra ställen (marknadsräntan) och hur sannolikt det är att jag betalar tillbaka (risken).

Om köparen vill ha 5% avkastning köps den för 100 kr (100 + 5% =105).

Marknadsräntan stiger, eller så blir jag mindre trovärdig (risken ökar) så marknaden vill nu tjäna 10% för att lita på mitt löfte att betala 105 kr om ett år.

Priset måste därför sjunka till 95,45 kr för att köparen ska vara nöjd med att få 105 kr om ett år. (95,45 + 10% = 105).

Fonden har inte sålt något, men marknadsvärdet på obligationen har ändå fallit från 100 till 95,45. Fondens värde sjönk 4,55% därför att räntan steg från 5% till 10%.

Jag kan inte förklara i detalj, däremot kan jag berätta hur jag ser på dem.

För mig är räntefonder ett värdepapper med marginellt större risk än sparkonto. Korta räntor (särskilt AMF räntefond kort) är snarlika. Då jag själv har fokus på aktier brukar jag, när bufferten är liten eller då jag målsparar till något, återinvestera aktieutdelningar i isk på räntefonder. Exempelvis ”ny” (eller snarare bättre begagnad) bil finansierades delvis genom att sälja alla räntefonder men även ta lite från sparkonto..

Så ser mitt upplägg ut, men jag tror att jag sticker ut lite på rika tillsammans

Reporäntan i Sverige under den här tiden var till stor del negativ, men fonden gick bättre än reporäntan vilket innebär att de andra utgivarna var lite mer generösa. Men även om allt i snitt legat på 0% så hade du ändå fått negativ avkastning då du betalar en avgift till fonden.

Sedan får fonden en liten dipp under 2022 men det förklaras i tidigare poster om hur obligationer rör sig vid räntehöjningar.