Såklart, det blir annorlunda för dig som har EUR istället för SEK i plånboken. Jag missade din visningsbild
Först vill jag bara säga att jag förstår att tillgångsallokeringen är viktigare att ”få rätt”, och att home bias är en mindre detalj i det hela. Men, låt mig ändå ställa ett par följdfrågor till dina tankar här:
Det är väl lika enkelt med 30 % SPP global och 10 % Plus allabolag som 40 % SPP global (speciellt med tanke på allokering av andra tillgångsslag)?
OK, men bör man ta hänsyn till, och finna en avvägning mellan, valutarisk och idiosynkratisk risk även i en mellanriskhink?
Är det ett argument för att inte ha home bias i mellanriskhinken?
Att valutaskillnader jämnar ut sig på lång sikt och i samband med regelbundet månadssparande låter som ett rimligt antagande, som därmed skulle kunna tala för att ha mindre home bias för investeringar på just lång sikt. Av det antagandet tycker jag inte att man kan dra samma slutsats, dvs, att ha mindre (noll) home bias, för ett sparande på kortare sikt likt en mellanriskhink i 4H-systemet. Håller du med?
Bra punkt. Jag upplevde Avanzas portfölj verktyg och användargränssnitt att vara bättre och enklare än min bank. Därför använder jag dem för en del av mina investeringar.
Detta som jag skrev fem veckor sen har blivit fruktansvärt relevant idag. Jag har ingen tro på majoriteten av länderna och deras administrationer i sk tillväxtmarknaderna. Kina, Ryssland, Afrika, S-Amerika. Vad som helst kan hända. Priset av mänskliga livet är fortfarande lågt.
Och detta har inget å göra med folket som bor där. Jag vet tex många fantastiska ryska personer, väldigt varma och familjorienterade människor.
På engelska pratar man om developed eller mature markets. Det finns skäl för det.
Tråden heter “Förslag på rekommendationer och portföljerna 2022”. Du citerar också ett inlägg från denna tråd som handlade om hur mycket tillväxtmarknader man bör ha i portföljen. Jag antog därmed att ditt inlägg var ur ett investeringsperspektiv. Om du inte gjorde det så kan jag hålla med i allt du säger. Allt som händer är hemskt, och priset för mänskliga liv är alldeles för lågt.