Jag tycker allt kokar ned till mobilen som blir huvudnyckeln till allt, hur skyddar ni den?
Är det verkligen lämpligt att ha face-id eller fingeravtryck vid upplåsning? Hur lätt/svårt är inte det när ett gäng håller fast dig för upplåsning? Lite svårare att tvinga ur dig en kod kanske?
Fixade lite mer med mina Metakonton, då jag fortfarande får mail om byte av lösenord som inte jag efterfrågat.
Så kör tvåstegsverifiering sen innan och lade idag till Google authenticator.
Visserligen inte direkt kopplat till ID-kapning, men eftersom epost kan vara en del i kedjan (och minst sagt kan vara jobbig att tappa kontrollen över) så slänger jag in följande tips:
Registrera epost på https://haveibeenpwned.com/ för att få notis när ens uppgifter förekommer i en läcka.
Som företagare går det ju även att söka på domän nivå för att se om anställdas konton förekommer i läckor:
Jag har ett tillägg till keepass som kollar om lösenorden finns i HaveIBeenPwn databasen.
Får sällan spam. Men idag fick jag ett mejl från kryptobörsen Bittrex. Fått många mejl från dem senaste månaderna då plattformen stängts ner och jag är kund. Var väldigt nära att öppna länken.
Kikade på det här nu, sent om sider. Det jag inte gillar med bolaget Hitta, är deras Integritetspolicy och den text man måste klicka i att man godkänner när man ska aktivera den här bevakningstjänsten. De förbehåller sig rätten att skicka ut “information” (reklam för sig själva el “partners”) via SMS till det nummer jag ju måste registrera. Och det vill jag inte, av ett par skäl.
Så tyvärr, även om det här är utan extra kostnad i pengar så är det nog inte gratis riktigt. Inte för mig iaf. Jag avstår och får lägga in nån regelbunden påminnelse nånstans att gå in på min sida på Skatteverket.se och kika själv på det här.
Jag tänkte precis samma sak så jag slog inte på det. Föredrar att begränsa min exponering så mycket som möjligt på dessa sidor.
Själv kör jag KeePass, då får man en fil man synkar själv. I den har jag typ allt, men inga återställningskoder för MFA, dessa lagrar jag offline.
Skulle man lyckas stjäla mina lösenord i KeePass kommer man in på ganska många ställen, men dom viktiga har MFA.
På en iPhone kan man trycka strömknappen ett par ggr och då löser sig mobilen och man är tvungen att ange lösen igen.
Dock så undrar jag hur många som kommer neka att ge ut sitt lösenord medans förövarna pekar en pistol mot huvudet eller 3 st står och sparkar sönder dig… för det är ju så det ser ut idag ju.
Dessutom kan man lägga på en prefix eller suffix manuellt till det genererade lösenordet när man loggar in som är samma för alla lösenord vilket gör att ingen kan logga in även om de får tag på en okrypterad version av din lösenordsdatabas.
Jag kan meddela att adresslarm verkar fungera fint. ![]()
Synd bara att övergången från barn till vuxen hanteras som en nyregistrering och därför triggar larm. ![]()
![]()
Signal för att kasta ut dem från boet så att de får lära sig at flyga och pröva sina vingar?
(Jag är lite skadad av rSlash där jag har hört så många berättelser om barn som blir utslängda på sin 18 års dag)
Hur långt tid tog det innan du fick larmet?
Blir mer nervös för din sons skull…. Och ladda din telefon!!!
Man kan även ta bort sina uppgifter från dessa hemsidor,
Ratsit.se
Via Mobilt BankID
Ta bort dig på Ratsit | Ratsit
Merinfo.se
Via Mobilt BankID
Ta bort mig från Merinfo.se - Merinfo.se
Hitta.se
Via Mobilt BankID
Kontakta oss | hitta.se
Eniro.se
Via Mobilt BankID
https://uppdatera.eniro.se/person
Mrkoll.se
Via webbformulär
https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/
Upplysning.se
Via webbformulär
Kontakta oss,
källa flashback . org / t3627736 ?s=03
Tack för ett superinlägg @VikingJon!
@Guldfeber - uppdaterar du det initiala inlägget?
Lägger till det här:

Klarna verkar ha ändrat sina rutiner. Finns det något som behöver göras hos Klarna fortfarande?