Jag har plockat bort många uppgifter (såsom telefonnummer) tidigare från hitta/eniro. Har aldrig haft problem pga det. Företag och andra instanser man har en relation med vet ju redan ens uppgifter. Adresskälla via personnummer påverkas inte av det här, det är först vid skyddade uppgifter osv.
Min fråga: Får du ofta blomsterbud? ![]()
Nä kanske inte just det ![]()
Vi har ju inte bott i Sverige på ett tag så vill kolla om vad de säger är av praktisk betydelse eller det bara är BS för att skrämmas lite. Forum feedback helt enkelt
Spontant tänkte jag som @htguy att de företag/personer man har relationer till redan har ens data så borde inte spelar någon roll att man är borttagen. Men man kan ju ha fel ![]()
Ja, jag menade samma sak, men uttryckte det i en kort och kärnfull motfråga. ![]()
![]()
Myndigheter och vården använder snarare dina uppgifter från skatteverket, folkbokföring etc. Kan inte se att de skulle gå omvägen om ratsit/ merinfo eller dylika.
99% av de som använder Ratsit är nog inte inloggade där. Jag har ofta använt Ratsit men aldrig haft ett konto.
Jag hittades faktiskt av en God-man för en avlägsen släkting via Eniro/hitta.se och fick ärva en hel del pengar. Kanske hade hon hittat mig ändå, vad vet jag, och egentligen tar jag gärna bort mig från register!
Ja, arvsutredningar har tillgång till både skatteverkets databas och även äldre kyrkoböcker, så det är ingen anledning att stå kvar hos hitta m fl. ![]()
Hittade denna sidan på Polisförbundet som också kan vara en bra sammanställning.
Jag kollade igenom dessa länkar som polisförbundet hänvisat till och tyvärr verkar en hel del vara lite utdaterade eller att det är gammal information.
Vilken utomordentligt bra tråd! ![]()
Tack till TS och alla andra som har bidragit med tips och information.
I nuläget har jag:
-
Olika lösenord på samtliga ställen på nätet där jag är aktiv. Lösenorden skrivs upp på lappar som förvaras i en stökig plastmapp. Inser att en s k lösenordshanterare nog vore bra.
-
Spärrat mig hos Skatteverket (eller var det Adressändring…?
) så att ingen kan folkbokföra sig i min bostad. -
Jag TROR att jag har sådan där tvåfaktorsautentisering på Google och Facebook. Måste dock kollas.
Det är väl ungefär det hela. Så det finns mycket kvar att fixa.
Fråga:
Jag har upptäckt ett företag som heter Skimsafe Online. De erbjuder en tjänst som påstås skydda mot allehanda digitala intrång. Tjänsten kostar 149 kr/mån men jag har haft en hel del mailkontakt med dem och erbjudits 129 kr/mån.
SkimSafe Online - Det mest kompletta skyddet mot digitala bedrägerier SkimSafe Online - Det mest kompletta skyddet mot digitala bedrägerier
Frågan är om detta är en toppengrej, ren idioti/scam, eller något däremellan.
De har bra recensioner på Trustpilot men jag är medveten om att recensionerna mycket väl kan vara förfalskade.
Och om de inte är det, så är sannolikt merparten av dem skrivna av personer mellan 65 och 85 år, som egentligen inte har en aning om huruvida tjänsten fungerar, utan bara HOPPAS att den gör det.
Jag är en kritisk konsument och ytterst väl medveten om att de spelar på människors rädsla och längtan efter trygghet.
Men det behöver ju i sig inte innebära att tjänsten per definition är värdelös.
Någon här som har erfarenhet av Skimsafe Online och har synpunkter på tjänsten, eller förslag på liknande tjänster som är bättre?
Kan tillägga att jag är oteknisk/opraktisk, ganska oroligt lagd och prioriterar trygghet högt.
Kort svar: Näe.
Långt svar:
2. Proaktiv bevakning
Vi bevakar dina uppgifter i viktiga myndighetsregister, på internet och på Dark Web. Vi meddelar dig direkt i mobilen om vi upptäcker misstänkt aktivitet som rör dina uppgifter.
Spärr hos Skatteverket för obehörig adressändring och ombudsregistrering är gratis. Spärr hos Adressändring och Bolagsverket är gratis. Att se om du förekommer i lösenordsläckor är gratis via ex. Haveibeenpwned. Funktionen finns i vissa lösenordshanterare. Skimsafe har inte insyn i hela “Dark Web”.
Har du gratis digital brevlåda blir du meddelad om kreditupplysning och dyl. lånerelaterat.
3. Vi hjälper dig
Om du råkat ut för ett bedrägeri kan du ringa till oss dygnet runt så hjälper våra bedrägeriexperter att ordna upp situationen. Vi hjälper bl.a. till med kapade konton på sociala medier, ID-bedrägerier, felaktiga kortköp, bluffakturor mm.
Förutsatt att personalen är kompetent kan det såklart vara skönt att ha någon att prata med. Frågan är om de kan göra så mycket mer än en anhörig och leda dig igenom sociala medie-företagens processer för återställning av konton. Konsumentverket har gratis checklistor för ID-bedrägerier, felaktiga kortköp, bluffakturor, lånebedrägerier.
Temporär spärr av personnr för kreditupplysning är gratis.
Flera ID-skyddstjänster ger också ekonomisk ersättning efteråt men det är en annan fråga.
Stort tack för utförligt svar!
Sjukt att man inte kan spärra sig digitalt hos bolagsverket som man kan på de flesta andra sidor/myndigheter.
Mailade och fick svar:
Nej, vi har idag ingen e-tjänst specifikt för detta ändamål och i dagsläget heller inga planer för någon sådan, då vi har pågående större insatser som löper över längre tid.
Så, inte i närtid.
Men jag tar med mig ditt önskemål och förmedlar det till ansvariga.

På tal om “konsekvenser” av att ta bort sig från diverse sök. Min sambo har tagit bort sig från alla möjliga sidor, inte jag. I ett försäkringsärende avseende en avbokning av ett flyg fick jag bara hälften av pengarna då de inte kunde styrka att min sambo bor på samma adress och därmed också är försäkrad. Det löste ju sig lätt genom att ordna ett personbevis från Skatteverket och skicka in det men tycker det är lite konstigt att stora företag som AXA bara slår namnet på typ MrKoll för att se om man bor tillsammans.
Nja. Det är snarare så att de försöker slippa utbetalningar så långt de har en möjlighet. Försäkringsbolag (åtminstone verksamma i Sverige) har tillgång till SPAR.
Bra tråd. Jag kan dock inte hålla mig utan måste klaga på hur sinnessjukt det är att jag kan behöva hålla på med diverse åtgärder för att något företag eller myndighet inte korrekt autentiserar personen de har att göra med. Det borde räcka att säga “det är inte jag som gjort det” och sen är det inte mitt problem att någon lurat er att dem är jag. Och det är inte jag som ska rensa upp i den soppa ni skapat genom ert slappa beteende. Min identitet har inte blivit stulen, ni har misslyckats med att identifiera personen! Det är inte mitt jobb att skapa säkra system åt er!
Så, nu känns det lite bättre.
Lyssnade på senaste avsnittet av småspararpodden, skrämmande att kunna bli få mobilnumret kapat på det viset.