Förvaring av kontanter under resor

Jag funderar på hur man bäst förvarar kontanter, pass och andra värdehandlingar under resor. Jag tänker särskilt på resor i varmare länder där man inte har tyngre kläder på sig.

Det finns sådana där påsar med snöre som man förvarar innanför tröjan alt. nere i byxbenet. Dock är de rejält opraktiska när man sedan ska betala för en kaffe eller några grönsaker inköpta på marknaden. Finns det någon bra produkt eller något koncept för detta?

Jag har en sån med större valörer. Små valörer i fickan

1 gillning

Ska man bara ha cash med sig är det här ett bra alternativ. Tyvärr går det förstås bort om man ska ha telefon, pass och kreditkort på samma sätt…

Edit: Kanske missförstod. Det där är en bra produkt om du typ ska åka nattåg med 3000 dollar i cash på dig, men förstås krångligt om du ska betala för en glass…

1 gillning

Kontanter i olika fickor, men aldrig mer än vad som behövs innan nästa ställe med toalett, där påfyllnad från gömda färvaringsfickor, kan se.

7 gillningar

Resdagar har jag oftast mera kläder på mig, åtminstone jeans där plånbok och telefon får plats i fickorna. Övriga dagar låser jag in passet om jag inte behöver det och har mindre summa kontanter löst i fickor.

Har ett sånt också. Använt nån gång som extra säkerhet ifall man blir bestulen på allt förutom kläderna :slight_smile:

1 gillning

Frågan är ju dock hur mycket man kan lita på de där fåniga hobbex-kassaskåpen i hotell… Om det ens finns något sådant.

Hellre passet där än någon annanstans, speciellt om man saknar vettiga fickor. På “bättre” hotell är det annars ofta möjligt att låsa in värdesaker i receptionen och “sämre” hotell bor jag inte på.

Vid resor till varmare länder där man har typiskt bara shorts och kortärmad skjorta i tunt lätt material…

• Lätt tunn tygpåse runt halsen under skjortan. Där ligger reservvaluta som normalt inte används för nödsituationer i större valörer i US$ och passet i en plastzippåse. (Passet blir svettigt annars.
    Ett Svenskt pass är tydligen värt 75.000 Sek numera på svarta marknaden.
    Jag släpper det aldrig ur sikte.)
  • Moneybelt under skjortan . Frun har en lättare i tyg och jag ett i svart läder av bra klass. Den syns inte mycket under skjortan. Jag stoppar inte ner skjortan i byxorna.
    Där bor i plånboken pengar från ATM och hemnyckeln och kreditkort och försäkringsinfo mm.

• Mindre sedlar bär jag i tunna tropikbyxornas benficka (med blixtlås ) . Där ligger kanske 500 Sek totalt.

1 gillning