Lås på resväskor - när behövs de?

Jag noterar att resväskor ofta har låsanordningar av olika slag. Jag tror dock aldrig att jag använt dem eller så har det varit sällan förekommande.

Min bild har mer generellt varit att lås på resväskor inte har varit något reellt behov. Nu har jag främst rest till mer välordnade länder och där är det förmodligen sant.

En bekant berättade en egenupplevd historia från Sovjetunionen. Hon hade lämnat in sin väska i en väskförvaring på tågstationen. Senare hon hämtade ut den och behövde då plocka något från väskan. När hon öppnade den hade innehållet plockats bort och ersatts med stenar. Tanken var att detta skulle upptäckas först vid ankomst till hemstaden och att det då skulle vara för sent att agera.

Säkert finns det länder och flygplatser även idag där det fungerar ungefär som i Sovjet. Är det någon som har sådana konkreta erfarenheter? Jag menar nu inte nödvändigtvis erfarenhet av att själv ha blivit bestulen utan mer upplevelser av att lås på väskan varit mer än en plojgrej.

De behövs på sin höjd på nattåg, i en charterbuss eller i hotellets bagagerum. Annars inte.

Jag tänker mig att de främst gör att väskor inte öppnas av olyckshändelse lika lätt. Kanske väljer en “ficktjuv” hellre en annan väska?

1 gillning

Det verkar vara en lite konstig beskrivning. I en del fattigare länder har jag förstått det som att saker stjäls i en annan omfattning än vi är vana vid. Jag vet inte så mycket i detalj om detta dock.

1 gillning

Frågan handlar om resväskor vid långflygningar eller liknande.

Inget konstigt alls. De flesta flygplatser varnar dig för att låsa väskan eftersom tullen bryter upp den om de måste eller vill. Det enda land du nämner existerar inte längre, så det är svårt att veta om du ska till Heards och McDonald islands och inte litar på pingvinerna, eller vad du egentligen undrar i en av dina synnerligen nischade trådar.

Jag har varit i fyra världsdelar, inklusive en del “udda” länder, och har ingen erfarenhet av att folk rotat i väskorna på det sätt som du tycks anse vanligt förekommande.

Gör den? Det framgick inte heller och ja, speciellt med flyg är det väl av vikt att väskan inte öppnar sig på bagagebandet?

Men till Sovjetunionen ska du nog välja tidsmaskin och då håller du nog koll på väskan själv.

2 gillningar

Ja, jag också. Och jag tänker mig att resväskelåsen främst skyddar från att väskan råkar öppnas av olyckshändelser. T.ex. när den stöter emot andra väskor i bagagehanteringen. Sånt har jag sett hända.

Möjligen skyddar de mot stöld mer i stundens ingivelse. Det vet jag inte, men det känns tänkbart.

Jag har sällan sett lås på resväskor som skulle stoppa någon som verkligen vill öppna just den väskan och får vara ostörd en stund. Men det kan vara så att jag bara reser för lite för att se så många varianter av resväskor? Annars förstår jag nog inte vad du är ute efter.

2 gillningar

När man reser med svindyra kameror i speciella resväskor är standarden oftast ett TSA-lås.

2 gillningar

Låset för mig är för att förhindra missöden när de råkar öppnas

Om någon vill öppna en resväska och ta något är låset inte ett problem öht.

1 gillning

De flesta moderna väskor har en särskild typ av lås som kan öppnas med en särskild nyckel hos tullen i USA. Om även andra länders tullmyndigheter använder denna nyckel är för mig mer oklart.

1 gillning

Alla resväskor med lås är TSA-godkända och kan öppnas med standardnycklar som kan köpas på Temu. De låsen hindrar inte tjuvar från att stjäla, däremot hindrar de en hederlig person från att frestas för mycket.

Nyckelknippan som TSA använder fotograferades i samband med en intervju av en TSA-agent. Det var därefter lätt att kopiera nycklarna genom att mäta på fotot och skriva ut kopior på 3d-skrivare. Numera massproduceras de nycklarna, alla kan för en billig penning öppna majoriteten av alla resväskor på mindre än en sekund.

3 gillningar

Slutsatsen av tråden verkar vara att de är typ meningslösa och aldrig behövs. Man skulle kunna tejpa ihop väskan istället, om man av någon anledning är rädd för att den ska gå sönder.

1 gillning

Du får fråga pingvinerna.

:penguin:

Packrem runt är alltid en vettig grej och ser du på folk (ofta asiater) som gör långresor så sveper de gärna in hela väskan i packfilm (typ plastfolie, fast bredare och tjockare).

1 gillning

Jag har hört att problemet med resväskor är inte låset i sig utan själva blixtlåset. Där kan man väldigt snabbt ta en kniv och göra ett hål och sedan trycka in handen och försöka få med sig saker. Jobbar man på en flygplats så är det svårt att låsa upp och öppna en väska i smyg, men att göra ett hål såhär är mycket lättare att komma undan med.

Därför kan det vara värt att skaffa en resvästa utan blixtlås eller att helt enkelt slå in väskan i plast, som @angaudlinn säger.

2 gillningar

Bäst är att se till att man inte har något av värde som någon tycker är värt att stjäla (dvs om någon kollar i väskan). Då behöver man inte vara orolig.

Lås stoppar inte inte riktiga tjuvar. Kan fördröja amatörer eller när “tillfället gör tjuven”.

Är man orolig över att väskan ska slitas upp så är det väskans konstruktion, last och storlek som påverkar mycket.

Om man låser väskan får man räkna med att tullen låser upp, alternativt förstör låsen, om de vill in och kolla.

1 gillning

Flyger alltid bara med handbagage så jag lämnar aldrig bagaget utom synhåll. Däremot har jag åkt nattåg och nattbuss i diverse u-länder och då har jag vidtagit vissa åtgärder mot stöld. Har aldrig blivit bestulen men det tror jag främst beror på att jag är bra på att se till att det inte sker.

1 gillning

Finns ganska många anledningar till att använda just Tsa lås. Finns bra guider på sidor som https://resväskor-test.se och på TSA-lås guide 2025 – Så ställer du in koden på din resväska steg för steg | Vajper.com Detta verkar ju sitta på de flesta resväskorna man köper idag oavsett prislapp och verkar ju endast finns fördelar med lås med Tsa. Själv hitta jag en billig på Clas Ohlsson :slight_smile:

1 gillning