Reser en hel del i jobbet, i regel en natt eller två, ofta med flyg. Söker efter en ny datorväska som också ska ha plats för något ombyte och necessär. Min tanke är att denna också ska vara min “vanliga” datorväska för att slippa hålla på att packa om hela tiden. Önskemål är följande:
Ryggsäck
Plats för dator, padda, laddsladd, mus, anteckningsblock och en del papper.
Några smidiga fack för att kunna lägga ner pass, lite cash, tuggumi, och annat smått.
Separat fack för kläder (typ två nya tröjor och kallingar) så att inte skitiga kalsonger rasar ut på mötesbordet när man drar ut datorn.
Vid längre resor åker rullväskan fram, tror den ska vara typ 20-25 liter stor. Några förslag?
Jag har just en sådan väska som jag haft i typ 15 år.
En Samsonite travel backpack (har inte korrekt modellnamn)
Samma modell finns inte längre, men du skulle kunna söka bland deras väskor.
Jag hade liknande önskmål för ett par år sedan då jag var i en liknande situation. Den jag valde att gå för var Peak design everyday backpack.
Marknadsföringen är mest riktade mot fotografer (vilket jag inte är) men jag gav den ett försök och måste säga att det har varit ett av mina bästa inköp någonsin. Jag köpte min i 2018 tror jag det var och den har sedan dess varit min primära carry on bagage sedan dess.
Det jag gillar mest är att det finns ett litet fack som man kommer åt via toppen där pass och mindre saker får plats som man önskar att komma åt lätt. Sen i säkerhetskontrollen när man måste ibland ta ut laptop, ipad etc så är det super enkelt att först slänga upp laptopen som man kommer åt från toppen sen öppnar man bara sidan och tar ut de andra sakerna utan att behöver komma från toppen och “rota igenom all saker”.
Pris kan alltid diskuteras med vad som är billigt eller inte, men för mig har den varit värd varenda krona. Jag kunde ha skrivit mycket mer men tänker jag håller där. Lycka till med ditt sökande.
Var försiktiga med detta. Har vid två tillfällen på resor haft ficktjuvar som öppnat mitt ena fack för att försöka stjäla saker. Båda gångerna när jag åkte stående i en metro och hade ryggsäcken på mig. Andra gången gjorde personen det medan min reskamrat såg på. Killen var inte bekymrad över att någon såg honom.
Tips är att inte ha saker som är väldigt lättillgängliga för tjuvar. Eller ha 100% uppsikt över väskan (vilket är omöjligt).
Jag kör Fjällrävens ”Räven 28” till detta. Bra fack för dator och tillbehör till vardags - och vid kortare resor finns ett större avskilt fack där ombyte och necessär lätt går ner.
Stilen passar kanske inte finare tillfällen, men funktionen är bra.
Har en Swissgear datorryggsäck som följt med i över 15 år nu, rymlig och slitstark.
Kommer köpa en av samma märke när den här slits ut (förmodligen först om 15 år till).
Jag brukar gå in i affärer med mycket ryggor och bara gå igenom dem mht mina krav. Väldigt lika dina krav.
Jag brukar landa med en no-name rygga. Bytte precis ut den gamla som var från 2016, så jag tycker de håller länge nog och till vettiga priser, inte flera tusen
Välja/leta efter strumpor är ju det som tar absolut längst tid vid påklädningen, och då har jag ändå optimerat min strumplåda genom att köpa mängder av likadana par för att undvika problemet med omaka strumpor.
Jag har en enkel ryggsäck från Clas ohlson för liknande ändamål, där datorn ligger i ett mjukt fack närmast ryggen. Tror att den kostade ca 300 spänn. Tror att den är på runt 30-35liter och går utmärkt igenom som handbagage vid flygning.
Den ryggsäck jag använder mest både till vardags och resor, är Ikea Starttid. Den uppfyller faktiskt alla dina krav, men med lite tradeoffs. Kanske att du inte kan ha laddaren i datorfacket, till exempel. Materialet är billigt. Men jag älskar den, speciellt eftersom den är så enkel och billig. De verkar också ha en serie reseryggsäckar som heter Världens men den har jag inte tittat på.
Har fö slutat resa med rullväska sedan ett par år. Har en mindre weekendväska/duffel som jag varvar med när jag behöver lite mer plats (då kompletterar jag med en nätt datorväska, dvs två mindre kollin).
Min Sandqvist Verner har varit mig trogen ett bra tag nu. En mycket bra investering. Troligtvis fungerar många Sandqvistväskor för de ändamål du punktar.