Jag har hittills inte tänkt att märke på resväska är någon stor fråga. Mina resväskor av större modell har så långt varit från Clas Ohlson. De har hållit hyggligt men hjulen har börjat bli slitna efter att ha hängt med ett tag. Hjulen har så att säga spruckit på längden. De rullar fortfarande men är trögare än de egentligen ska vara. Facken inuti har börjat spricka i tyget också men det spelar mindre roll. För att packa bakluckan på bilen fungerar de förstås bra fortfarande.
Jag noterar att det finns dyrare märken som Samsonite och American Tourister. Säkert är dessa också bra men min fundering är om de är “bättre på riktigt” eller mest har snyggare design och kanske någon smart detalj. Detta är ju trevligt men motiverar kanske inte ett markant högre pris. Det man vill ha är ju att resväskan, inredningen, hjulen och öppningsmekanismen håller på längre sikt.
Resväskan i sig har alltså varit helt och hållet stabil gällande Clas Ohlson men just de där andra detaljerna har visat på vissa svagheter. Samtidigt vet jag inte om det egentligen är svagheter utan att det kanske är sådant man får räkna med, oavsett vilket märke man väljer.
Är ingen expert men vi har 4 Samsonite väskor två gaska nya som än så länge håller toppen. 2 är dock från 80 talet och köptes av min fader och har använts 100-tals gånger och har naturligtvis fått sina märken under åren men fungerar fortfarande som nya!
Rimowa och Tumi ska ju vara bra. Samsonite, Titann och liknande är väl mellansegment.
Har själv Samsonite och den känns inte så mycket bättre än tex. Cavalet, möjligen något mer påkostad detaljmässigt.
Har en 11 år gammal samsonite i storlek kabinväska. Har varit med om en hel del flygresor och slängts ut och in ur bilen många gånger under dessa år och jag ser inga tendenser till att något ska gå i sönder.
Mellanskikt eller ej, så tror jag det är värt att lägga dem extra pengarna på en väska från Samsonite istället för Clas Ohlson, Rusta elller liknande.
Lasta i bilen och åka på en resa sliter inte mycket på väskor. Det är när man checkar in bagage på flyg som det stora slitaget sker.
Om ni ska flyga mycket så får du helt enkelt kolla efter detaljer som ska stå emot “kast med stor väska”, “ligga underst i en hög” och “fastna på transportband”.
Vilka som är bäst vet jag inte. Kan bara yttra mig om de jag själv har.
En samsonite hård expanderbar kabinväska. Den har varit med på mängder av resor och verkar tåla det mesta. Köpte den för att den: 1 har sidofack för laptopen så den är lätt att ta ur vid security check. 2 för att väskan i sig är lätt, så jag kan packa mycket utan övervikt. 3 den tål att jag sitter på den ståendes så jag alltid har sittplats.
Har en Epic GTO i mellanstorlek. Den är med som incheckat bagage när jag behöver. Inte lika många resor. Men alltid tungt lastad. Har kommit ut ganska tilltryckt ett par gånger. Men det syns inte ens på den när man tryckt tillbaks det. Köpte den just för spännremnar för tunga saker och övrig robusthet.
Båda är av en helt annan kvalitet än de billigare jag haft förut. För mig har det absolut varit värt det.
Och ännu viktigare är volymen.
Samma yttermått kan generera väldigt olika innermått beroende på konstruktion.
På en större incheckad väska spelar vikten större roll då skillnaden på en dyr och en billig väska kan va ett par kilo. Och måtten mindre roll, för man kan bara ta en med större yttermått.
Men om man vill resa med bara kabinväska där vikt och yttermått är väldigt begränsade blir volymen viktigt. Man får med sig mycket mer i en väska som rymmer 42 liter och väger 2,3kg än en på 35 liter som väger 2,8kg.
Rimowa tror man ju ska vara lätta och bra i aluminium, men en kabinväska väger in på typ 6 kg. Det finns många liknande trådar på nätet och svaret från proffsresenärer brukar vara något märke som gör lätta och tåliga väskor i någon väv. Tumi kan vara en sån.
Vi är i inbitna globetrotters och kan rekommendera Samsonite den lättaste modellen (kommer inte ihåg modellnamn tyvärr). Ett kilo mindre väska ger ett kilo mer för innehållet
De har dessutom livstids garanti på riktigt, då vi har rest i länder där de verkligen misshandlar väskorna. När vi har reklamerat för ett mindre fel har vi fått en helt ny väska!
Min personliga favorit är märket Carl Friedrik (tidigare Oppermann). Har haft väskor från dem i 12 års tid. Ligger lite på dyrare sidan mycket p.g.a. att den svenska kronan är svag. Jag brukar försöka köpa på black friday för 30 % rabatt. Senast köpte jag ett paket med en carry on och en large check in (paketpris + bf rabatt).
Väldigt snygga, bra kvalitet (prisvärt för vad man får) samt utomordentlig kundservice. Hade pajat handtaget på min carry on (eget fel) då fick jag en helt ny väska, då den tidigare modellen hade ett svagt handtag (de tog på sig felet).
Kanske handlar vi lite mycket på våra resor, så det blir lätt övervikt . Vissa fattigare länders flygbolag hoppar jämfota av förtjusning vid övervikt då de tar hutlöst betalt per kg.
Väskor med lägsta vikt och högsta volym, samt kabinväska i samma lättviktsmaterial är vår prio 1.
Ett tips är också att flyga med ett bolag som har generös viktgräns på handbagaget och då kan den incheckade väskan vara mindre. British Airways tillåter 23 kg handbagage om man själv kan hantera det.