Hej! ![]()
Skulle gärna vilja höra era åsikter om Fjällräven Kånken. Hittade en ryggsäck med nedsatt pris 837 kr (1195 kr) fick ett anfall, så beställde hem utan tänka efter. ![]()
Vad har ni för åsikter om Fjällräven Kånken? Bör jag behålla den?
Hej! ![]()
Skulle gärna vilja höra era åsikter om Fjällräven Kånken. Hittade en ryggsäck med nedsatt pris 837 kr (1195 kr) fick ett anfall, så beställde hem utan tänka efter. ![]()
Vad har ni för åsikter om Fjällräven Kånken? Bör jag behålla den?
Behöver du fråga random folk på ett forum kanske du inte ska ha väskan.
Alltså, gillar du den så kör. Det är en ryggsäck, vad mer finns att säga
Har själv aldrig ägt en Kånken, men har en del vänner som ägt sina väskor i 20+ år. Så de håller länge, så länge man inte klipper sönder eller eldar upp den. 
Skulle gärna äga en av de mindre modellerna, gillar framför allt de fina Limited edition modellerna som kommer ut då och då. Men jag har valt att prioritera annat.
Men tror att Kånken också har ett helt ok värde om du längre fram vill sälja den. Den har varit ”modern” i flera årtionden nu. 
Det finns en uppsjö av ryggsäckar i den storleken. Jag uppfattar Kånken som en status- eller livsstilsmarkör. Och det får man betala för. Om man tycker att det är viktigt att det står Kånken på ryggsäcken kan den vara värd sitt pris.
Tips är att kolla Tradera, väldigt många väskor att välja mellan.
Sen följer lite patina med på köpet ibland, medan vissa är i nyskick.
Jag köpte min kånken för 5-6år sedan.
Läste på lite vid det tillfället och minns att fjällräven inte rekommenderade att man lastade tungt i kånken, med undantag för laptop-modellerna. Jag valde att köpa den största de hade då, vilket var Kånken Laptop 17tum.
Blev besviken ganska snart och fick reklamera den då sömmar till ena axelremmen gick upp efter 6 månader. Fjällräven lagade då den och skickade tillbaka samma ryggsäck, det tog ungefär 2 veckor.
Den har fungerat felfritt sedan dess vid mer eller mindre daglig användning.
Den ser fortfarande fräsch ut och håller säkert minst en 5-6år till. Jag är mycket nöjd men kan inte tala för de “vanliga” modellerna.
Jag tycker Kånken är så fula att jag hellre använder en ICA-kasse.
Behöver du den? Det är den första frågan du ska ställa sig själv.
Det är en designklassiker som kostar 3-4 gånger mer än andra liknande ryggsäckar. Inget fel med den men det är inget man köper för funktionen.
Det beror såklart vad du tycker om den.
Själv tycker jag att den är gravt överprissatt, med dålig ergonomi och medioker materialkvalitet.
För priset hade jag köpt något från t ex Lundhags som kostar hälften och troligen håller bättre.
Kånken är mellanstadiet för mig. Varenda unge hade den eller Salomon i mitten av 80-talet. Numera är det en livsstils- (och ppolitisk?) markör.
Jag tyckte den var bra i mellanstadiet, men idag tycker jag de är för små (särbon har, min har dött sedan länge). Själv kör jag med Everki och deras “gejminganpassade” ryggsäckar. Bättre funktioner, mycket bättre axelremsfästen (för en som jag som packar tungt) och dessutom är de snyggare. 
Jag var en Salomon-kille ![]()
Skulle inte köpa Kånken nu heller. Har inte den funktionalitet eller design jag behöver.
Sen ser jag användandet som ett “statement” av de som använder den.
En central poäng med länken är, utöver att det är en klassiker, att den finns i många färger. Det finns idag många fler färger än de klassiska. Har du hittat en modell som matchar jacka och skor perfekt så ligger det ju ett värde i det.
Jag viste inte Kånken väska var en form statement för något haha. Tycker priset är delvis rimligt med anledning det är känt märke, färg och kvalité.
Min fördom var att alla skulle rekommendera en Kånken ryggsäcken, men upplever av flera att ryggsäcken är överskattat.
Får den imorgon och ska testa ifall min MacBoook Pro 13.3 passar i ryggsäcken och får se om det blir ett köp eller inte 
Det är lugnt, förutsatt att du pluggar till lärare i Göteborg. Då kommer du och den att passa som hand i handske! ![]()
Jag tycker Fjällräven gör mycket bra vandringskläder, vandringsryggsäckar mm. Men varför Kånken är så populär kommer jag nog aldrig begripa. Finns lämpligare väskor i den storleken.
Ikea har billiga ryggsäckar annars. Men de kanske inte håller lika länge? Min Ikea-rygga börjar ge upp efter fyra år (daglig pendling + resor).
En väska som du använder varje dag är ett verktyg. Köp någon du gillar och använd den så länge det går.
Har Fjällräven gått i kånken?! Vad synd…
Hahaha. 
. Lätt förvirrad jag…